Friday, May 16, 2008

Senaman untuk lelaki

Satu kajian telah mendapati senaman otot pelvik dapat membantu lelaki yang menghadapi masalah mati pucuk. Senaman ini juga diketahui mampu membantu mereka yang menghadapi masalah cepat diranjang kerana tidak dapat menahan mani.

Senaman ini dilakukan umpama anda menahan kentut. Otot yang terasa adalah pada bahagian pelvik berhampiran dengan dubur. Sewaktu melakukan seperti menahan kentut pastikan tidak mengerakkan bahagian otot lain seperti otot perut dan otot peha.

Cara senaman adalah dengan tahan selama tiga saat dan lepas. Lakukan sebanyak sepuluh ke lima belas kali.

Senaman perlu dilakukan pada waktu pagi, tengah hari dan malam. Contohnya waktu pagi senaman ini dengan cara baring selepas bangun tidur. Waktu tengah hari lakukan senaman ini dengan cara duduk dam waktu malam lakukan dengan cara berdiri.

Senaman ini perlu dilakukan dengan tetap dan berterusan. Kesannya hanya akan dirasa 3 ke 4 minggu senaman dilakukan dengan tetap dan berterusan dan teruskan senaman tanpa berhenti.

Setiap kali bangun pagi. Apabila buang air kencing. Cuba keluarkan sedikit dan kemudian tahan untuk sepuluh saat. Bagi yang baru mula lakukan ia mungkin menimbulkan kesakitan namun lama kelamaan ia akan hilang.

Lakukan sehingga boleh menahan 10 saat tanpa rasa sakit dan anda mungkin mengambil masa berminggu untuk mencapai tahap tersebut.

Senaman tahan dan lepas serta pendek dan panjang dilakukan 30 hingga 40 sehari. Bahagikan kepada 3 masa latihan dan setiap satu 10 ke 15 kali tahan dan lepas serta pendek dan panjang. Senaman ini boleh dilakukan pada waktu pagi, tengahari atau malam. Setiap satu dengan cara duduk, berdiri atau baring. Jika baru mula senaman ini, lakukan dahulu dengan cara baring. Setelah agak mahir barulah dengan posisi yang lain mengikut keselesaan.


Sumber : Forum Sahabat Interaktif Malaysia (SIM)

6 comments:

cendawanintim said...

wah..wah..n3 ari khamis malam jumaat...

izman said...

cendawanintim,
ape2 je ko ni. kebetulan. tapi org kata ia bagus utk kerukunan rumahtangga. akupon baru nk praktis.

cendawanintim said...

asben aku dah lama praktis...ko baru nak praktis??lambat nor ko ni erk...

amalkan lah...ayat pendinding ari tuh ko carik tak?

izman said...

cendawanintim,
jgn la bagitau org aku baru practice, malu la...

ayat pendinding? alhamdulillah.

Lily.Lulu. said...

dah prektis eh bang ?? amacam .. ? ada bagus ka ??

izman said...

lily.lulu,
msh dlm practice. tp yg wajib ttp dilaksanakan.

asyik lupa je nk check berapa lama beza dia. kenapa ye...