Thursday, April 21, 2011

Kau Ingat Aku Kuli Batak?

dalam kehidupan, kita perlu berkomunikasi. even guna pertuturan, email, bahasa isyarat dan sebagainya, komunikasi penting untuk menyampaikan mesej. tapi biasalah, bak kata yusof wilca ... "ini mis communication... "

berkumunikasi kena ada adapnya. even jika pangkat besar sekalipun. even dengan Allah, ada cara berkomunikasinya. rule pertama, jangan biadap.

aku ada satu cerita.

suatu hari semasa bekerja, staff aku memaklumkan ada bank nak buat staff comfirmation. biasalah, bila ada staff yang nak buat loan seperti housing loan, personal loan, beli kereta motor, beli katil baru dan sebagainya. pihak bank atau syarikat kredit akan menghubungi syarikat, dan biasanya melalui HR untuk mengesahkan mereka ada bekerja, gaji dan sebagainya. since menda ni rutin, akupun tak kisah. jawab je bila ada yang tanya. bank2 je selalu tanya keupayaan staff untuk bayar balik, abang ALONG steady je bagi loan tanpa penjamin dan cagaran. yang diorang tau, kalau tak bayar??........ sendiri mau ingat da....

sambung balik kisah bank call untuk pengesahan staff tadi.

bank : hello, ini HR ke? saya nak buat staff confirmation.
hr : ya. boleh cik. boleh saya tau nama cik dan dari bank mana?
bank : saya cik siti, dari bank abc (nama dirahsiakan)
hr : boleh bagi nama staf tu?.
bank : nama dia en semaun bin samangat (bukan nama sebenar).
hr : maaf cik, nama tu bukan pekerja syarikat ni.
bank : eh.eh.eh... tak check dalam system lagi dah boleh kata bukan staff awak.
hr : cik, saya confirm ini bukan staff saya.
bank : jangan main sebut je, check la betul2.
hr : betul cik, saya pasti, nama tu bukan staff syarikat ini. staff disini tak ramai, saya boleh ingat semua nama.
bank : heh... mengarut betullah awak ni. sambung line kepada boss awak, saya nak report pasal awak. tak professional langsung.
hr : tak perlu sambung, sayalah orang in charge HR disini.
bank : err....
hr : by the way cik siti (bukan nama sebenar), saya kenal sangat salah seorang HR di HQ bank awak ni. eemmm.... puan salwani (bukan nama sebenar). elok jugak saya komplen pasal staff dia yang 'proffessional' sangat2 ni. untung2 cik siti boleh dapat surat rasmi.
bank : err.. jangan la macam tu encik,... encik apa nama tadi.... saya mintak maaf. tolong jangan report pada pengurusan bank, nanti saya kena pecat. saya mengaku salah kasar pada encik tadi. saya ingat encik jawab main2 tadi.
hr : inilah orang melayu. baru ada pangkat sikit, perangai lebih dari manager bank. kali ni saya diamkan. bukan saya kesiankan cik siti, tapi saya malu orang sebangsa dengan saya ni je yang asyik kena tindakan sebab biadap dengan bangsa sendiri. kalau dengan orang cina, even dengan apek jual sayur, reti pulak bahasakan diri mereka boss la, tauke la.... dah. terima kasih.


moral of the story :
1) dua2 watak dalam kisah diatas takde moral.
2) bangsa melayu suka sangat peleceh bangsa sendiri. ingat semua orang melayu tu takat jadi kuli batak je ke.
3) tak kira siapa pun budi bahsa kena jaga.

5 comments:

Mak Su said...

berkasar adalah cara orang melayu berkerja... dah tabiie

marinahunny said...

hahahaa padan muka dia...

Anonymous said...

haha. tu lah berlagak sangat

Unknown said...

jangan lupa kita hanya 'hamba'Nya

suriani said...

tak sangka.. eh, sangka daa.. biasa je tu.. even staff dgn staff pun biadap nak mampus, apa tah lagi dgn org lain.. hehahhaha

apa2 hal pun bagus kasi sekali kat budak bank tu.. ada ker?