Saturday, March 19, 2011

Bersantai Di Cameron Highlands - Finale

memandangkan ini kali ketiga berturut2 kami sekeluarga ke cameron highlands, keghairahan bergambar agak kurang. rata2 menda yang sama. cuma kali pertama hanya aku sekeluarga. tahun kedua, agak ramai dengan adik aku imran sekeluarga dan sepupu aku, faizal. tahun ni, hanya keluarga aku dan imran je.

bila pergi ramai2 ni baguslah, kurang2 peringkat anak2 kami dapat bergaul mesra. biasalah, peringkat sepupu memanglah agak rapat, biar hubungan mereka berkekalan. even makbapak suatu hari nanti dah tak ada, anak2 akan meneruskan perhubungan keluarga besar. tengok mereka bermain dan bergaul mesra, seronok dan tenang rasa hati.



bermalam disana, emmmm ... sejuk gilos. may be lebih sejuk sebab sebelah siangnya hujan lebat. nasib baik masa pasar malam, hujan dah berhenti. dapatlah membeli sedikit barangan. dalam bergambar, tak banyak gambar sangat. susah sebab mendokong anak kecil dan anak lelaki aku memang susah nak disuruh bergambar. emmm,,, biasalah, pemalu macam ayah dia jugak!. anak perempuan? memang suka sangat bergambar. ini antara gambar anak2 yang sesuai untuk tontonan umum.








oh ya... sedikit tips untuk yang ke cameron highlands (yg berpoket nipis dan mementingkan budget:-
1) bersepah hotel/apartment dan rumah persinggahan. kalau berkenderaan sendiri dan nak cari penginapan murah, carilah area tanah rata. ala, bukan jauh pun nak ke sekitar CH dari tanah rata. hotel/bilik di atas kedai biasanya jauh lebih murah dari hotel yang ada parking lot sendiri. so far, kejadian jenayah sangat rendah di sana.

2) berbelanjalah di pasar malam. kalau musim cuti sekolah, pasar malam ada tiap2 malam. yang famous tentulah di brinchang, berhadapan balai polis. macam2 ada disana. harga di pasar malam jauh lebih murah sebab persaingan sengit. tawar menawar amat digalakkan. kebanyakan petani jual sendiri hasil, mereka biasanya nak let go punya. oh ya, kalau pergi bukan musim cuti sekolah, pasar malam cuma ada malam sabtu dan malam ahad sahaja.

3) bukan semua yg murah itu berbaloi. kat pasar malam memanglah murah dan dalam kuantiti banyak. tapi, kalau yg siapa punya deria rasa bagus, akan taulah perbezaannya. contoh? jem strawberry jual pasar malam tak semuanya 100% ori dan sedap. banyak benor campuran. kalau beli di kebun, seperti di raju hill's strawberry farm dan kasimanis strawberry farm; emmmm.... sedap. sama jugak dengan jagung. jagung mutiara dan jagung susu memang kemestian dicuba. makan mentah pun sedap. hati2, original jagung dari CH biasanya lebih mahal dan besar. yg dimasak biasanya dijual rm3/pc. yg mentah dalam 4-7 tongkol rm10. yg murah biasanya dari ipoh, dijual lebih murah dalam rm10 utk 8 - 12 tongkol. rasa? orang yg kuat makan cam aku taulah bezanya. tapi, setakat nak makan.... jagung ipoh pun ok. ipoh mali talak sombong maa.....

4) rancang percutian. seeloknya jangan pergi hari sabtu dan ahad. jem strawberry tu! merangkak lagi laju dari bawa kereta. nak parking pun lagi hell. korang tau lah CH tu bergunung dan bercerun, susah benor parkingnya. rate hotel hari sabtu ahad pun jauh berbeza berbanding hari biasa.

5) bawa banyak air mineral. air kat sana memang mahal. kalau duduk hotel atau apartment dan cerek disediakan, heh.... tengok air dulu sebelum rebus dan minum. berkeladak dan warna teh cair. sape pernah tengok kupasan karam singh walia mengenai sumber air yang menjadi tempat warga bangla dan pekebun sayur mengalirkan najis, muntah hijau korang nanti.

6) semua sama. mula2 datang dulu aku excited nak pergi semua ladang strawberry dan sayur. dan perhatikan harga sekali. percayalah, harga mereka hampir sama. mereka macam sepakat dengan harga ditawarkan. mereka ahli persatuan barangkali. kurang sikit2 tu jika ada tawar menawar dan belian pukal. kalau nak ke semua tempat dan bandingkan harga sebelum beli, aku rasa buang masa dan rugi minyak kereta je.

7) tempat yang harus dilawati?
(a)cameron highlands namanya, mestilah ke ladang strawberry. sapa ada duit lebih tu cubalah petik dan beli strawberry dari ladang berbanding pasar malam. pilih yang besar2 baru sedap dan lebih manis (manis??). jangan petik yg dah merah sangat, nanti tak tahan lama. kebun mana nak pergi terpulanglah, melambak.
(b)kebun sayur pun elok pergi, boleh pilih sayur segar dan fresh.
(c) pasar malam brinchang harus pergi jugak.
(d) cactus farm. org perempuan gerenti gelap mata tengok pokok2 cactus dan bunga2.
(e) ladang teh. kalau ada masa dan keberanian, aku cadangkan ke ladang teh boh di sungai palas. tempat menarik siot! tapi jalan2 ke sana,.... akupun kecut telor. kalau korang penakut, pergi je la ladang teh cameron valley (bharat plantations).
(f) lain2? banyak lagi boleh terjah seperti kilang coklat, ladang lebah, dan sebagainya. tengoklah apa kegemaran korang.

oklah.... cukuplah sedikit tips dari pengunjung budget cam aku. even budget, senget jugak kereta bawa barang belian. setahun sekali, borong je la. turun ke bumi nyata, kami cari makan sekitar simpang pulai. rasa setakat nak makan alas perut tu ok la. rasa? memang tak kena dengan selera dan nilaian sedap bagi aku. so far, beberapa kali aku singgah sebelum naik gunung dan selepas turun gunung, tak jumpapun mana2 restoran menjual makanan sedap di simpang pulai. dalam perjalanan balik, singgah jab isi minyak dan ternampak durian perak (manjung ke lambor aku lupa), jual suka hati. 4 biji dia tolak rm20. ada kecik besar la... kami makan kat situ je. rasanya menarik.




apa2pun trip kali ini tetap menarik. dapat hilangkan stress dan dapat juga mengeratkan hubungan kekeluargaan.

7 comments:

bungacahaya said...

12-13 Mac lepas baru ke sana ngan famili gak. Mmg hazab jalan jem stroberi esp kat area Kea Farm. Org x mkn sayur mcm saya pun sebok nk beli sayur. Hari hujan, sejuk giler.

Recomendation : Stay kat Tanah Rata. Apartment 3 bilik besar + 2 bilik air + hall besarrr giler + kitchenette (boleh masak) RM280. Dah 2 kali saya stay sini.

suriani said...

akupun suka giler CH. tapi jalan nak ke sana tak suka.. hhahah..

aku tengok gambar2 ko semua cantek2, ko pun dah agak berisi sikit, kan?

anyway.. cuti dgn kuarga dan adik beradik mmg best, kan?

izman said...

bungacahaya,
share la nama apartment dan contact number kat sini.

izman said...

umi ameer,
aku makin berisi? ha.ha.. hati senang kot.

bungacahaya said...

Brij Court Apartment
Lokasi : Tanah Rata (Atas bukit blkg Post Office) dekat dgn Kang Traveller.

Boleh contact Hj. Hamzah (0125380249).

Yg penting ia hanya disewakan utk Muslim shj (selain rate RM280 sepanjng tahun). So tak was-was kalau nk guna dapurnya.

Cenonit Manja SYG said...

No tu salah....dh try call cina pmpuan punya....Puncak Arabella lg murah, hr biasa rm180, weekend rm250...

izman said...

Cenonit Manja SYG,
tlg share no apartment tu kat sini. TQ.

TQ juga sebab singgah sini.