Tuesday, June 17, 2008

Perjalanan jauh & Memenatkan

Dari semalam badan masih penat lepas balik kampung di Pahang dan kemudian ke Gua Musang, kelantan. 14/6/08 aku balik rumah family aku di Jerantut, Pahang. Hampir tiap bulan aku balik kampung, so tak de la special benor pun kalau balik kg.

separuh jalan, aku berenti kat hutan lipur lintang. anak2 dh lapar. berkelah la jab. bawa bekal yg wife aku masak utk save budget. air kotak aku dapat free kat cafeteria syarikat. pegawai dpt makan free, so aku ambik la aku kotak banyak2 utk bekal. kena berjimat.

Gambar : Berehat sebentar di Hutan Lipur Lintang.

memandangkan bulan lepas aku balik ikut hiway pantai timur, kali ni aku ikut jln bentong-jerantut. jaraknya 200KM, so aku save dlm -/+ 60KM kalau guna jln ni. yg x tahan cuma jln bengkang bengkok.

yg aku suka ikut jln sini ialah lalu kg2, byk gerai makan, gerai durian & gerai kacang tanah kegemaran aku. rasa dia lebih sedap bbanding yg ada dipasaran sbb buahnya besor2, pbagai perisa dan dijual depan kilang memproses kacang tu kat area sempalit, Raub.

Gambar : Gerai jualan kacang sempalit terus dari kilang, ala seberang jalan je.

Gambar : Kilang kacang sempalit.

Gambar : Luqman sebagai model kacang sempalit.

Malang x b'bau. tayar aku kureng angin sebab melalui jln yg agak teruk. dah rasa angin kurang tp aku terus jugak perjalanan sebab org kampung bagitau kedai motor t'dekat dlm 8KM. tiba2 "POM!" tayar meletop. nasib baik aku bawa slow sbb dh tau angin kureng. nasib baik juge, kwsn tu ada rumah kosong dan pokok. teduh la sket psl masa tu panas terik.

Gambar : Posing dgn muka kelat selepas berjaya menukar tayar.

Dh x de pilihan, aku tpaksa tukar tayar sendiri. dlm lebih 8 thn aku ada kereta sendiri, inilah kali pertama aku tukar tayar sendiri. sebelum ni dah ada 2 kali pancit tapi aku upah je sape yg lalu lalang tlg tukar. bagi je la RM20. Selepas dpt tuisyen melalui henpon, dpt la aku tukar tayar dgn selamat. Sebenarnya tempat kejadian tu dekat je ngan rumah abang ipar aku kalau nk mintak tolong. saje malas. sekurang2nya aku belajar sesuatu. tapi, penat siot.

akhirnya, aku sampai rumah family aku dgn selamat. Sebab tiada tayar spare, aku gi ke bandar Jerantut kira2 30KM. sambil2 gi pasar malam (i hate pasar malam) beli sedikit lauk dan ulam2, dan buah2. Luqman merengek mintak pistol mainan sebab sepupu dia beli mainan kat situ. biasanya dia mintak kereta & seangkatan dgnnya je. So, beli je la.

Hari Ahad, awal pagi aku & keluarga termasuk mak ayah & adik aku ke Gua Musang, Kelantan atas urusan keluarga. adik aku tu nk nikah 21/8/08, so nak jemput saudara-mara. sampai sana tengahari dan gi 2-3 tempat termasuk merapoh dan gua musang. Kat gua musang, Luqman nak rasa naik excavator (jengkaut) dlm kawasan kuari felsfar. Aku mintak kebenaran engineer kat situ. so, dpt la anak aku posing. dia minat betul excavator, kebetulan pulak pakcik dia ada menatang tu sebijik kat kampung.

Gambar : Luqman posing atas excavator. Tutup mata pasal panas terik.

dh selesai urusan, kami balik ke rumah ayah aku di pahang. sampai dlm 6PM. lps solat jamak takhir, aku rush gi rumah pakcik aku yg buat majlis cukur jambul cucu dia. dlm 7.15PM, balik umah bersiap utk balik klang. Ayah aku syorkan cuti je isnin sebab aku drive jauh. Aku tak sanggup sebab rabu dan khamis aku cuti lagi. mengamuk bos aku nanti. dlm 9.30PM aku gerak blk klang. ujan sepanjang jalan, so x leh laju. jln sanapun bengkang bengkok, lori byk nak speed ke hape. aku kan pemandu berhemah.

sampai shah alam, hantar adik aku ke rumah sewa dia. then balik umah aku. sampai lbh kureng jam 12.30 tgh mlm. sambil2 wife buat air ilang penat, axn ada crite best. layan jab. pastu ada crita csi pulak. layan jugak. dlm 2am baru abis. so, tidur la psl esok 8AM nak keja lak.

cendawanintim said...

lorrrrrrrr, ruper2nyer ko balik kg...patut ler.......

mana ole2 tuk aku?

izman said...

cendawanintim,
ole2 utk ko? kacang sempalit tu sebenarnya ada niat nk bagi ko, tapi takut ko kena sembelit pulak.