Friday, January 21, 2011

Kesilapan? So What!

dalam kehidupan seharian kita, aku rasa tipulah jika ada orang yang tidak pernah buat kesilapan. kesilapan kerana alpa, atau kesilapan kerana mencuba. itu biasa. pun begitu ada juga manusia yang tidak dapat menerima kesilapan. ye, aku setuju jika asyik buat silap pun payah jugak. kalau ada orang yg asyik buat silap dan mohon kita maafkan pun leceh jugak. contoh kalau suami isteri, kalau suami asyik memohon maaf buat silap asyik ada ada affair diluar pun makan hati jugak si isteri, even dia mengaku silap kerana rambang mata. tau2lah, pompuan2 kat luar sekarang seksi sangat. ramai sangat nak tunjuk longkang dada, tunjuk dada dan sebagainya. paling ketara, dulu perempuan pakai pakaian dalam sebelum pakai pakaian luar, sekarang pakaian luar dah takde, pakai pakaian dalam je.

ok stop pasal pakaian dalam.

berbalik pasal kesilapan, kebanyak kesalahan dan jenayah sekarang kalau diamati adalah kerana kesilapan. silap memberi peluang kekasih meraba dan meneroka diri sebelum kahwin, dan lahirlah anak luar nikah. kemudian silap lagi kerana buang bayi tersebut, atau lebih dahsyat lagi membunuh bayi tersebut. ada juga penjenayah yang ditemuduga (bukan temuduga kerja, tetapi ditemubual oleh stesen tivi) menyatakan bahawa mereka menjadi mangsa kesilapan lalu. kecik2 dimanja sangat, menjadi nakal. kemudian sistem pendidikan dan keadilan menghukum mereka bersekolah di sekolah jahat. mereka kemudian dihukum masyarakat dan akhirnya menjadi penjenayah.

pun begitu, ada juga kesilapan yang sebenarnya bagus. aku cakap begitu sebab ada diantara kita sekarang lahir kerana kesilapan. silap ayah tak pakai 'protection', silap ayah kira hari, silap ayah sebab terlalu syiok. ini bukan lucah, ini kenyataan. even silap, ada antara kita dilahirkan. bukan kecik2 anak kekuatan kita sebenarnya, dari berjuta2 sperma, kita terpilih. Syukurlah.

jika diamati, banyak benda didunia ini terjadi kerana kesilapan, atau tidak sengaja. malas aku nak cerita, tapi korang bacalah semual kisah orang cipta benda2 yang hebat2, kebanyakkan dia terjadi kerana mencuba, kesilapan dan tidak sengaja.

apa yg aku cuba sampaikan disini? saje je cerita sebab dalam hidup ini kita memang tidak dapat lari dari membuat kesilapan. yang penting hadapi kesilapan, betulkan. thats not the end of the day. bagi orang yg berputus asa, mereka tidak mampu menghadapinya dan ada yng membunuh diri.

sebut pasal bunuh diri, cara bunuh diri ini dapat dilihat dari segi kaum. cuba suatu hari dengar berita, orang bunuh diri gantung diri, majoriti cina. terjun bangunan, cina. minum racun, india. mati kat landasan keretapi, confirm india. melayu? melayu penakut, mereka bunuh diri dengan merempit, menghisap dadah dan kalau yg nekad bunuh diripun mereka akan bunuh diri dengan aman dan 'khayal'. masuk dalam kereta, masukkan asap ekzos dalam kereta, mereka mati dalam khayal. nerakalah jawabnya. bukan aku kata, mufti Al Azhar Mesir kata.

2 comments:

Unknown said...

kalau wat silap dan belajar dr silap xper...


tp wat silap.. admit.. n wat lagik... ampes jaa!

suriani said...

kesilapan bapak ye...heheheh... ramai anak2 lahir kerana kesilapan?

yg penting kita tau kita silap.. kita admit, and kita perbaiki diri.. gituh.. kan?