Wednesday, January 19, 2011

Gulai Biji Getah

aku adalah peminat rancangan nasi lemak kopi o (NLKO) di tv9. aku suka corak rancangannya yg santai berbanding rancangan bualbicara pagi yg formal di tivi lain pada sebelah pagi. rancangan bualbicara sepatutnya santai bukan keras dan kaku macam robot dan sangat rigid. kalau rancangan bualbicara orang puteh aku suka late show with david latterman.

lupakan psl bualbicara, aku nak cerita pasal sabtu lepas dalam NLKO ada ditunjukkan pasal sesi pengacara yg dikehendaki makan je resepi2 pelik dari kampung. minggu lepas dia berkunjung ke pahang dan makan 'gulai rong'.

sebut gulai rong ni kat belah aku di jerantut (pahang) memang famous amos suatu masa dulu, terutama belah hulu tembeling dan kawasan2 peneroka felda. macam aku belah damak, tak ketara sangat la. kalau ada pun belah2 ulu cheka. damak dan batu balai tu majoritinya orang keturunan kelantan memang banyak yg tak kenal gurai rong, gulai tempoyak dan budu mereka kenal la...

gulai rong ni aku kenal sebenarnya secara tak sengaja. ia berlaku masa aku tinggal di asrama padang saujana dulu. masa form 4, form 5. jom kita imbas kembali....

Lokasi : Asrama putera, SMPS
Hari : Ahad
tarikh : Tidak pasti
pelakon : aku dan kawan2
lokasi kecil : dalam bilik rehat asrama

scene 1: berkumpul ramai setelah berjumpa ibubapa yg datang melawat. masing2 membawa bekalan yg diberi oleh ibubapa masing2. aku dan beberapa orang lain tiada bekalan sebab ibubapa tak datang turut disitu untuk menumpang kasih. masing2 membuka juadah yg diberikan dan makan beramai2. ada nasi, gulai ayam, ikan goreng, ikan pekasam, sayur pucuk paku dan lain2. arghh... makan je lah, budak2 hostelkan memang kelapaaran

aku : mat bomba, sedap nampak ko punya, hulur aku sikit.
mat bomba : nah.
aku : mende ni, nampak pelik je?
mat bomba : ko ni banyak cakap la, makan je lah. bukannya racun.
suara2 lain : ko ni bising la, makan je lah.
aku : ok, (sambil menyuap ke mulut). eemmm boleh tahan jugak.

scene 2 : selepas makan

mat bomba : ko tau ko makan apa tadi?
aku : makan nasi la.
mat bomba : aku tau la nasi, gulai aku beri tadi tu ape?
aku : mana aku tau, dah korang makan, aku ngap je lah.
mat bomba : itu gulai rong. special belah tembeling tu.
aku : gulai rong? buruk benor nama dia
mat bomba : ko tau dibuat dari ape?
aku : entohlah
mat bomba : biji getoh tu.
aku : (mula rasa perut semacam) bior benor?
mat bomba : ye, biji getah tu dibuat gulai rong. ada tempat dari buah peroh.
aku : jangan memain mat?
mat bomba : ye. buah getoh tu dikutip, pecahkan kulit dia. lepah tu dibelah dua. buang kulit putih dia. jemur 2-3 hari, kdang2 seminggu. tengok cuace lah. ada orang suka jeruk. tapi mok kon (mak aku) suka jemur je pastu buat gulai. kalau dapat campor dengan ikan sungaipun lagi sedak (sedap).
aku : ye ke? ko jangan debong (tipu) aku?
mat bomba : loh, tak caye, ko tanye budak2 tembeling lain.
aku : ye lah, percaya. lain kalai kalau ko bawak gulai rong ajak aku makan sekali, tapi jangan sebut apa2. lepas aku makan baru cakap. nanti aku muntah hijo (hijau). kat kampung aku, buah getah ni kita main laga biji getah je.

tamat imbas kembali.

2 comments:

umi ameer said...

makanan2 pelik tapi sedap ye?

SUZIE APAI said...

owh..pestime aku dengor ni...