Saturday, July 3, 2010

Pesta Buku Selangor

semalam (01/07/2010), aku ambik separuh hari kerana ada urusan. dah siap urusan, aku terus bawa keluarga aku ke pesta buku selangor yg bertempat di kompleks pkns shah alam. ok la... actually aku tak tau pun ada pesta buku. nasib baik rakan blogger yang juga novelis terkenal iaitu hajjah kamsiah abu @ nekcun (http://nekcun.blogspot.com) tinggalkan mesej kat mesej box aku tanya dah beli novel terbaru beliau. tak meriah mana pun sebenarnya, kalau ikut kategori sesuka hati aku, aku lebih suka memanggil ia sebagai pesta buku-buku Islam. ye lah, majoriti penerbit dan pekedai buku menjual buku2 Islamik. buku2 lain sangat2 terhad. penerbit bukan Islamic, novel2 cina.... memang tak nampakpun. atau sorang dua hingga akupun tak perasan.

lama jugak kami merayau2 dan memilih buku. kalau ikut hati banyak aku nak borong, tapi masa tu aku belum ambik gaji lagi. so, beli ala kadar je la. anak2 la paling seronok, ini antara buku yg mereka pilih... ala yang murah2 je.


sambil pusing2 tu tertarik dengan tulisan kaligrafi jawi, aku saje buat penanda buku tulisan nama jawi untuk aku, luqman dan pika. err... menarik jugak.


untuk koleksi novel2 aku, since budget ciput, aku beli 4 novel je. beli kat gerai karangkraf. ye lah, selain novel2 creative enterprise, novel kumpulan karangkraf adalah yang seronok dibaca. edaran karangkraf seperti alaf 21 dan buku prima pada aku tidak mengecewakan. antara novvel yang aku beli termasuklah buat tangan terbaru oleh hajjah kamsiah abu iaitu "seandainya kau ada". aku masih belum boleh komen sebab aku belum baca. dengarnya dapat rating 4 bintang dari ulasan pengkritik tersohor. nanti aku ulas (nekcun, kalau ulasan saya tak favour kepada nekcun, mintak maaf in advance. saya jenis hentam je, tiada belas ehsan).



untuk makanan rohani, aku beli sedikit buah kismis. untuk elak lekat biji kismis, aku beli juga sebotol air zam-zam yang telah dibacakan ayat2 suci Al-Quran. dan sambil2 santai dalam kereta dan menghalau syaitan dan jin yang bersaarang dihati aku, aku beli cd ayat2 Ruqyah. dan di kelapangan waktu dirumah, aku juga beli buku biodata Nabi Muhammad S.A.W. dengan harapan aku datang menceduk sedikit peribadi Baginda untuk digunakan dlm mentadbiir keluarga dan mengurus kehidupan aku. buku petua mendidik anak2 juga turut aku beli sebagai panduan menjadi ibubapa yang lebih bertanggungjawab.




dah beberapa jam di pesta buku ini banyak jugak duit aku habis. tapi berhabis untuk buku aku tak de kisah sangat. berapa sangat yg abis, budget kecik je. tapi melihat anak2 gembira, dan aku ada menda nak dibaca dikelapangan waktu, ok lah.

2 comments:

Lovely Kitchen said...

bestnya kalau dpt baca nove tu!!! dah lama tinggal hobi yang satu ni...bilalah boleh sambung pulak..huhuuu..nanti ulas lah sikit ttg novel2 baru tu ye...;-P

Nur a.k.a admansyah said...

rajin gak ko beli n bc novel ekkk? aku suke gaks... tp xde ms khusus! baik aku tgk TV jer... tupun slalu gaduh ngan Trio aku nk tgk CERIA!

Lamer dah ngko tk mai `umah' aku? aku dah tukar carpet ler Bro...