Tuesday, July 20, 2010

Musim Durian Jerantut

ahad lepas (18/7/2010) disebabkan urusan keluarga aku balik ke kampung di batu balai, jerantut pahang. balik dah agak tengahari, dan sampai kampung dah jam 2pm. since sepupu aku baru baik dari terkehel lutut, aku ajak dia dan adik aku ke kebun aku di damak untuk memetik rambutan dan mencari durian. durian kat kebun aku tak berapa menjadi, ye lah, kebun tak terjaga. bila musim durian baru nak jenguk. dah ramai yang nak beli kebun tu, tapi aku saje malas jual. duit boleh cari tapi tanah yang agak strategik cam tu susah nak dapat. even, jarang sangat aku dapat makan hasil kebun tu, aku biarkan je. kebun tu pulak bersempadan dengan tanah sedara mara jugak, yang ada jugak perangai macam yahudi. dah la menumpang kat tanah aku tu, sedikit demi sedikit dia buat rumah batu dalam rumah aku. ingat aku bodoh, suatu hari aku minta je court order, biar diruntuhkan rumah dia tu. ha.ha.ha.... atau aku jual je kat orang lain yang bukan sedara mara aku, biar mereka bergaduh pulak. aku pun suka gak bergaduh ni, tapi bila ada melibatkan saudara mara, dan mereka pulak minta perlindungan dari datuk nenek dan papa aku, tu tak best gaduh tu. takpe, suatu hari akan tiba.

apa cerita aku tadi. psal kebun tu. aku bawa sepupu, adik aku, anak2 aku dan anak akak aku datang sekali. dapatlah sedikit durian, durian cening pulak tu. rambutan banyak. malas nak kait atau panjat. aku suruh adik aku tutuh dahan je. ada pilih yang banyak2 je, dalam 2 pokok. dapatla dalam dua guni. kalau kereta api aku bawak, may be setengah gerabak keretapi boleh dapat, tapi kereta kecik, dua guni dah penuh la.

keesokkan harinya, hari senin, giliran aku mengutip durian kat kebun isteri aku pulak. ala, aku dan isteri kan tinggal berjiran kampung, so dekat je lah. cam biasa, orang cam aku kalau tak bawa askar2 untuk bekerja tak sah. aku bawak jugak sepupu aku tukang kutip durian. penat woo... dah la tempat dia berbukit. kalau nak dikira memang banyak buah, tapi aku memang tak larat kutip. aku kutip mana sempat je. dah la luas. itulah aku kagum dengan orang2 kampung cam bapa mertua aku. anak ada 11 orang, bila dia meninggal dunia, semua anak2 dia dapat tanah. isteri aku dapat tanah kebun dan dapat tapak rumah. so, kalau dah pencen nanti kalau tak duduk tanah aku, dapatlah buat rumah kat lot tanah isteri aku.

durian, rambutan, buah manggis, lempuk durian penuh satu bonet kereta. sampai ketak dalam kereta lagi. isteri aku pening bau durian, tapi aku suka. dah balik kampung, kena la bawa sedikit ole-ole untuk jiran tetangga dan sahabat baik. ada la bawak sikit untuk adik2 aku dan sedaraa mara yang duduk diperantauan.





kepada2 kawan2 yang duduk oversea tu, meh la tengok gambar durian jerantut. sedap!!!

3 comments:

relevan said...

Durian Jerantut yang dari Ulu Cheka atau Damak lagi besh..

Durian kampung Limau pUrut Mela pun sedak juga..

Durian Free lagi sedakk..

SUZIE APAI said...

besttttttt.....aku tak kisah durian maner2..janji durian!!!!

penat benor muka ko...

Mak Su said...

layanzz..... yezza