Saturday, July 17, 2010

Pergilah, Tapi Tinggalkan Nama Baik

hari ni (16/7/2010)hari agak sedih jugak bagi aku. ia kerana hari ni 2 orang ketua jabatan berpangkat manager menamatkan kerja hari ni. seorang berhenti kerana telah beberapa tahun berkhidmat secara kontrak setelah mencapai usia bersara beberapa tahun lepas. khabarnya nak berehat bersama keluarga dan melancung.

sorang lagi manager, berhenti setelah dapat offer kerja lebih baik. ye lah, mana2 orangpun termasuk aku kalau dapat offer lebih baik, confirm pergi punya.

dalam kerjaya aku sebagai orang HR, orang masuk dan berhenti tu perkara rutin. ada orang masuk hari ni, lepas 2 jam terus berhenti; tak tahan. ada orang kerja setakat nak tau dan ada sedikit pengalaman sebelum cari kerja lain yg gaji lebih besar. dan ada jugak jenis manusia berdarah jepun yang setia dengan bekerja di satu syarikat sahaja sehingga pencen (atau mati).

bila ada orang baru masuk, aku terima mereka dengan senyuman, dan berharap mereka akan melanksanakan kerja mereka dengan baik. bila mereka berhenti kerja, aku masih mampu melambai mereka keluar kilang dengan senyuman. tiada dendam, even dalam pekerjaan kami banyak yang tidak sependapat dengan HR. tok sah bohong lah, cuba sebut nama 3 orang dalam satu syarikat yang suka dengan HR? kalau suka orang2 HR yang hensem dan comel-lote tu tak kira lah yer.

bagi kami, patah tumbuh hilang berganti. bila ada yang resigned, kami hired orang baru. try and error. kadang2 pengganti tu jauh lebih baik, tapi kadang2 boleh jugak dikategorikan sebagai tahap cipan venezuela bangangnya.

ya, aku tak nafikan, even aku gantikan orang yg berhenti, tak bermakna mereka tidak meninggalkan bekas dihati. aku juga manusia biasa, ada hati dan perasaan. kalau awek2 muda dan comel berhenti, terasa sayu jugak hati aku ni, dah tiada tempat untuk menumpang kasih. opss..... maksud aku ialah pasti ada antara yang pergi itu adalah kawan2 yang sedikit sebanyak membantu dalam kerjaya dan hidup aku. ada yang banyak memberi nasihat, panduan, dan tak lokek bercerita pengalaman hidup mereka sebagai tauladan. bukan semua benda kita boleh belajar dari buku, berkawan menambah pengetahuan.

berbalik pada hari perpisahan 2 orang manager tadi, mereka telah sudi membelanjai kami dengan hidangan kfc. majlis secara kecil2lan dibuat sebelum rehat solat jumaat. hanya staff manager berkenaan dan kawan2 rapat yg diundang. HR kena undang la, nak mampos ke hape nak pinggirkan orang HR. tak ajak aku kalu, aku charge mereka sengaja sabotaj waaktu kerja, sengaja ponteng kerja, berkumpul tanpa kebenaran dengan niat untuk mensabotaj output, membuat perhimpunan haram dengan niat menumbangkan pentadbiran syarikat dan sebagainya.

kenapa mereka yang berhenti kena belanja? oo.... itu traadisi baru. aku sengaja laksanakan disitu. sebelum ini bila ada yang berhenti, pihak syarikat keluarkan budget dan belanja mereka (kalau pangkat besar la). kalau kawan2 atau pangkat kecik, kami kawan2 kumpul duit dan belanja orang yg nak berhenti tu makan seafood. tradisi jahiliah itu telah aku mansuhkan. kenapa pulak kami yang ditingkalkan kena belanja mereka yang nak pergi meninggalkan kami dengan sengaja. kalau mereka meninggalkan dunia ni buat selama-lamanya tu, memang patut la kami kutip derma untuk mereka. ini mereka memilih hidup yang lebih baik, gaji dan pangkat lebih lumayan di syarikat lain, kenapa perlu belanja mereka. siapa berhenti, dia la kena belanja kami. belanja tu pun bukan satu kilang yang beratus orang, cukuplah department masing2, kawan2 rapat dan off course, orang HR.

dalam 'exit interview' rata2 orang biasanya tidak akan menyatakan sebab sebenar mereka berhenti. rata2 lebih suka memberi alasan offer lebih baik, dekat dengan kampung halaman, dekat dengan kilang tunang dan boleh saving dan kawin lebih cepat (ini alasan ahmad azmir), benefit campany baru lebih baik dan beribu alasan lagi. jarang benar orang tulis alasan yang agak kejam seperti syarikat ni cam nak bangkrap je, boss sini tak bagus, HR sini tak buat kerja, dan lain2 lagi. kalau ada yang cakapp pun, itu dah lepas sesi, semuanya daah off record. kami orang2 HR bersikap terbuka (kalau kutuk lebih2, ada yang kena tendang keluar dari tingkap yang terbuka nanti), dah tugas, kami cuma collect data untuk dimaklumkan kenapa orang berhenti.

kesimpulannya, berhenti kerja disesebuah syarikat adalah isu biasa. pasti ada faktor penarik dari syarikat yang hendak dituju, dan ada faktor penolak dari syarikat sedia ada.

kepada semua kawan2,jika masih setia dengan syarikat ada sekarang, kerjalah betul2. kalau memilih untuk berhenti, tinggalkanlah kerja dan nama baik anda disyarikat lama. nama baik kekal selamanya.

kepada mr lai mun cheng dan mr loh kee yoeng, selamat tinggal. moga tuan berdua beroleh kebahagiaan, keselamatan dan, kejayaan lebih baik dimasa hadapan.

3 comments:

moment said...

betul2!
bil ank berenti kerja, kene la tinggalkan nama baik..
jgn mentang2 dah nak berenti, terus buat perangai~

suriani said...

hang keje HR mmg perkara biasa la ek.. pergi datang pegi datang para pekerja..

yg best tu part makan2 masa depa nak belah la ye..

Mak Su said...

maksu nak berenti, maksu rela jer belanja orang yang tinggal, malangnya tak ada orang nak hire maksu, huhuhu