Wednesday, July 28, 2010

Dasar Pengemis

sekejab tadi, aku ke pasar malam berdekatan. pegi sorang je. aku bukan kaki pasar malam, nak beli lauk pauk dan sayur dari pasar malam memang jauh panggang dari ikan panggang buat aku. leceh! kalau membelipun setakat mencari sayur kampung seperti petai, jantung pisang dan pucuk paku. ala, akukan orang kampung, memang kena cari sayur mayur kampung jugak perut aku ni.

cam biasa, hari ni cakap kat wife tak perlu masak. aku pergi cari nasi kerabu, laksam, taufu fa, jagung dan seangkatan dengannya. ala beli sikit2 je, budget la katakan.

dah namapun orang HR, memang suka tengok perangai orang. sambil2 membeli tu aku tengok makin meriah pengemis di pasar malam ni. adakah sebab ekonomi semakin teruk sehingga ramai mengemis. atau sebab dah nak puasa. argh... lantaklah. yang aku tau, aku sangat jarang nak bersedekah pada pengemis ni, aku suka bagi kat orang yang sepatutnya. pengemis ni pada aku banyak yang ada sindikit, ada orang disebalik kegiatan mengemis itu.

kebetulan aku menunggu disebuah gerai membeli, aku perasan seorang pengemis lelaki sedang mengemis. dah pengemis mestilah mengemis, takkan menjual murtabuk pulak kot. dah adat orang melaysia, asal ada pengemis mesti ada yang berhati mulia menghulurkan sedekah. dan seperti kebiasaan, duit RM1.00 diberikan. err... aku bukan pertikaikan sedekah rm1.00, ala cam tak biasa majoriti sedekah di masjid hari jumaatpun rata2 rm1.00 jugak.

yang aku meruap ialah sikap pengemis yang tidak tahu diuntung itu bersyukur atas pengemisannya itu. sedekah rm1.00 yang diterima, diangkat, ditelek2 dan diihempaskan ke mangkuk pengemisannya. bukan takat menghempas, siap dibebelkan pulak "heh, seringgit". bukan sekali, berkali2. setiap kali orang bersedekah seringgit, itulah dibuatnya. kalau ikut hati aku, mau je aku terajang pengemis tak sedar diri tu. woi mangkuk, dah la mengemis duit oraang, orang bagi seringgit tu bersyukurlah. nak banyak2, ko pergi kerja kilang. kalau masih nak mengemis tapi nak duit rm1.00, pergilah mengemis di amerika. kat amerika diorang tak bagi rm1.00, diorang bagi paling cikaipun usd1.00. kalau nak duit lagi banyak, pergilah mengemis kat indonesia, sekali diorang bagi mau juta2 rupiah, jutawan ko nanti.

apa2pun, tangan yang memberi lebih baik dari yang menerima. kalau ada duit tu sedekahkanlah atau berzakatkanlah. lebih baik kalau sedekah atau zakat tu diberi kepada yang layak, berbanding beri kepada pengemis yang anda tak pasti ia dapat pada pengemis atau sekadar memberi kepada sendikit.

4 comments:

marinahunny said...

itu lah, bukan nak kata..bukan setakat miskin harta tapi miskin akal juga..

KSWSK said...

sorang seringgit..seploh org seploh ringgit..tu br sehari...kayo dia bang..kayo...

velasrizal said...

aku lg suka sedekah trs kt msjd..

Penjaga Gol Paling Relax Di Piala Dunia 2010

PnConfused said...

haihhh.. kalo dh gitu, kita nak ikhlaskan hatipon jd susah kan???


haihhhhhhhhhhhhhh