Friday, October 16, 2015

Tak Akan Lepas.

Tak Akan Lepas.
Ada sahabat aku bertanya dalam whatapp, "Man, ko tulis kenangan lama tu wife ko tak marah ke?".
Ya, aku akui, mana-mana isteri yang siuman akan cemburu dengan suaminya kerana cemburu itu tanda sayang.
Minggu lepas, semasa ke GM Klang bagi melayan kehendak anak perempuanku Pika yang ingin membeli manik-manik untuk dibuat gelang, kami turut singgah di kedai jam made in China. 
Anak bongsuku Fahmi ingin Jam IronMan yang boleh pancarkan 24 gambar ke dinding. Ala RM10 jer. Tapi bila belikan untuk si bongsu, aku kena beli untuk 3 lagi anak. ala baru RM50, apa nak kisah, bapak mereka ada duit. Ye lah, walaupun sekadar kerja kilang, bapa merekakan penulis buku "Jangan Sentap, Okey!' (baca : ni saje... ayat iklan).
Sambil-sambil pembantu kedai membetulkan masa dan menunjukkan fungsi jam kepada anak-anak, mataku merawang melihat jam-jam yang cantik di dalam kedai itu.
"Wah cantiknya jam itu", kata hati aku. Akupun memandang tuan punya jam itu tanpa berkelip. Kata nenek, jika tengok benda cantik, jangan toleh kali kedua. kali pertama lihat itu penghargaan, toleh kedua itu perasaan.
Jam warna pink dengan manik-manik putih itu sesuai sekali dengan kulit dan pakaian tuan punya jam itu. Kulitnya putih, baju kurung bunga-bunga merah dengan tudung neelofar biru cair itu terasa menghentikan masa.
Aduh!, masa bergerak semula. rupanya gelagat aku diperhatikan oleh si isteri dengan pandangan yang menikam. Telinga isteri juga ada sedikit berasap, mungkin menahan amarah dengan gelagat suaminya yang mata keranjang.
Disaat inilah aku sedar bahawa isteri aku adalah orang yang paling sempurna. Walaupun melihat suaminya terpukau dengan wanita lain, dia tetap tenang. malah tidak mempamerkan amarahnya di khalayak ramai dan didepan anak-anak.
Malam itu, tatkala anak-anak sudah lena, aku memeluknya. kali ini isteri bersuara. "Ni peluk ayangke terbayang peluk perempuan dekat GM Klang tadi?".
"Isteriku yang tersayang, sudah pasti abang peluk ayang kerana ayanglah sahaja idaman abang. wanita-wanita diluar sana memang cantik, abang mengaku abang juga terpesona. tetapi ayang sahajalah idaman hati", kataku.
"Boleh percaya ke?. kalau ayang dulu tau yang abang ni memang ramai kekasih, memang ayang tak sudi kahwin dengan abang", kata isteri tegas.
aku sekadar senyum, tak guna menyimbah minyak kedalam api. "Bukankah abang selalu cakap, wanita lain memang cantik dimata, tetapi ayang sahaja yang kekal dihati". kataku lagi.
si isteri ku lihat tersenyum manis.
" kalau tahu dulu abang ramai kekasih, ayang tak nak kahwin dengan abang. Sekarang dah tau dahulu abang pernah ada kekasih, kitapun dah kahwin apa yang nak buat?', soalku sambil memegang dagu isteri.
"Tak nak lepas sampai bila-bila", jawabnya sambil memeluk erat suami. Malam itu hujan lebat membasahi bumi, terbasuhlah jerebu dihati.
dan aku lewat lagi.

2 comments:

Unknown said...

Salam en izman..saya lepasan diploma statistik. Saya ingat nak ambil degree in HR management.. sbb sy rasa mngkn hr lg bnyk peluang kerja compared to statistician kan.. boleh saya tahu hr ni keje nye apa? Adakah susah mcm bljr? Sbb sy tgk silibus hr lg susah dr mathematic courses
,

izman said...

hi,
jawatan kosong dan minat adalah perkara berbeza tetapi saling berkait. ada org ambik course sebab minat dan tak kisah jika lambat sikit dapat kerja. ada org ambik course utk cepat dapat kerja, minat tak penting kerana motifnya adalah duit.
jika tanya saya, saya dahulu ambil HR sebab tertarik dengan course ini biarpun masa tu HR kelihatan tiada masa depan dan byk persaingan.

kerja HR?
pada pandangan pekerja, org HR mmg tiada kerja.
tapi jika tiada HR, mereka kerja tak ada gaji.

ada syarikat yg HR nya buat semua kerja, tapi ada yg mengkhusus sesuatu bidang sahaja. antaranya:
pengambilan dan pembuangan pekerja
pembayaran gaji
disiplin
pentadbiran am
latihan dan pengembangan
perhubungan pekerja (industrial relations)
safety & health
benefits
career development
dan banyak lagi.

jika minat nak tahu serba sedikit tentang HR, boleh beli buku pengalaman saya berjudul "JANGAN SENTAP, OKEY!" terbitan alaf 21, karangkraf di kedai-kedai buku.