Thursday, October 1, 2015

Kopi Untuk Jantan Perkasa.

Kopi untuk Jantan Perkasa.
Dalam perjalanan ke tempat kerja hari ini, masih ada lagi iklan mengenai hari kopi sedunia biarpun ia telah beberapa hari berlalu. Jadi aku nak bercerita kisah aku dan kopi.
Petang itu rakan sekerjaku yang juga penjual kopi panggung berjumpaku dan memberi sepaket kopi itu kepadaku. "Man, ini 'sample' ko balik rumah lepas makan malam ko minum. Buat permulaan ni, ko buat separuh paket dahulu dengan setengah gelas air suam. Kalau tak tahan pahit, ko letak susu pekat satu sudu kecil", katanya memberi arahan.
"Bukan aku tak nak bro, aku dah 4 tahun tak minum kopi, aku 'stop' kopi lepas kena retina migrain dulu", kataku menolak.
"Itu kopi biasa. Ini kopi luar biasa. Malam ni ko minum, lepas 2 jam ko akan dapat rasa kesannya. aku gerenti potong jari, ko akan berjaga sampai pagi. Standby red bull dan 100 plus banyak-banyak, ko akan kelesuan sebab banyak cecair tubuh akan keluar nanti", katanya sambil ketawa memberi aku keyakinan.
Dah dasar manusia, ada sahaja yang hendak diubah fitrahnya. Kaum wanita, gila berkopi untuk putihkan kulit, gebukan wajah, anjalkan yang kendur, besarkan yang cinonet dan ketatkan yang longgar.
Kaum lelaki pula berkopi untuk jadi gagah perkasa. secawan kopi panggung cukup untuk melayari bahtera berjam-jam dan berkali-kali sehingga dinihari.
Aku termakan pujukan tauke kopi part time itu, dan dengan diam membancuh kopi sendirian. Isteri pasti mengamuk jika tau aku minum kopi, apatah lagi yang ada 'extra' jantannya. Yang ada sudah memadai.
Benar bagai dicanang, tak sampai 2 jam, kesannya kelihatan. Namun, kepalaku turut mula berdenyut. sakitnya bukan kepalang.
Aku menelan panadol actifast 2 biji, tapi selepas satu jam, langsung tiada kesan. sehingga 1 pagi, sakitnya langsung tidak kebah. aku ke klinik 24 jam dan mengambil suntikan tahan sakit.
Alhamdulillah, sakitnya beransur reda tetapi denyutnya masih ada. Yang didalam pula kekal tegak sedia bertempur. Aku diam didalam gelap mengetuk lutut dengan mangkuk ikea menggantikan tempurung kelapa. kedua lutut merah tapi surutnya tiada.
Keesokan harinya aku MC satu hari kerana kurang tidur, kelesuan melampau dan kehilangan bendalir berlebihan dari badan.
No more Coffee for me.

No comments: