Thursday, October 15, 2015

Orang Asing Di Negara Kita.

Orang Asing Di Negara Kita.
Semalam bercuti, aku dapat bersaksi meriahnya orang asing mendominasi negeri, sedang warga tempatan berlengkar depan tivi.
Pagi-pagi lagi kelihatan orang myanmar bermotosikan menjual nasi, kuih, buah-buahan potong, target mereka pekerja yang mengubahsuai rumah kosong.
Datang bangladesh jual ais krim, anak-anak kecil menjerit dipagar minta berhenti. Ayah dirumah tiada pilihan untuk habuan anak keletihan dan menjerit tidak berhenti-henti.
Seketika berselang, muncul pula orang vietnam jual roti dan jajan, anak-anak jerit lagi, kali ini nak apollo dan gula-gula sugus pula. aku ambil duit sambil geleng kepala. apa nak buat, penjual dah depan tangga.
tak sampai satu jam anak-anak merengek lapar, diajak ke kedai runcit acheh membeli air kotak. Mahalpun, terpaksa beli juga. Untuk imbangi kenaikan GST kata mereka.
Selepas makan tengahari isteri ajak ke pasaraya borong GM Klang yang 5 minit dari rumah. Mmm... di sini majoritinya kita dilayan oleh cewek genit dari Indonesia. Ada juga kedai pembantunya dari China, cakap tak reti, bila tanya dihulur mesin kira. Jika ke tingkat 2, disitu majoriti kedai wangian, carpet, dan vape pula dikuasai oleh tokey dan pekerja pakistan. Mereka ini kedekut, tapi jika pandai bodek, diskaunnya lumayan.
Teringat kawan memesan bedak kayu thanaka, ke kedai myanmar di telok gong pula. Disini jangan kata barang myanmar, semuanya ada. sambil minum, ada GRO atas riba. itulah isteri tak lepaskan aku pergi seorang sahaja, bimbang ada yang kedua made in myanmar pula.
Seluk kocek, duit tinggal yang besi, kereta dihala ke mini dhaka di port klang untuk cari bank. Kalau berfoto disini hati-hati, sebab orang takkan percaya anda di kawasan klang sebab orang lalu-lalang bangladesh mari. Disini majoritinya kedai kepunyaan warga nepal. siapa nak pergi hiking, beg-beg disini didatangkan terus dari kathmandu. jika sesuai bawa ke gunung everest, tentu sesuai untuk mendaki bukit bintang.
Balik ke rumah aku sengaja melalui jalan banting, bila lampu merah, warga rohingya pula datang menjengah. mereka membawa tisu dan berdagang simpati. bagilah semampu dan seikhlas hati.
Balik ke rumah, belum masuk pagar, pakistan jual karpet dah offer jualan. Aku malas nak layan sebab aku lebih suka bayar tunai dari berhutang tepi jalan. jangan main-main membeli dengan pakistan, tak mampu bayar, anak isteri pula jadi taruhan. kata orang-orang disini, "pakistan ni gelojoh, jangankan kata perempuan tua, bontot jantanpun mereka sondol".
Sambil-sambil minum petang, anak panggil, 'Ayah, orang thailand jual keropok datang". warga siam muslim ini menjual keropok dan periuk belanga. Aku hanya ambil keropok biarpun tak berapa menyukainya. anggap sahaja jariah untuk mereka.
Malam masih muda, isteri ajak ke pasaraya mydin jalan masjid india klang, aku cepat-cepat bangkang. Bukan sebab disitu india malaysia dan india chennai sukar dibezakan, tapi aku pening cari tempat parking di jalan belakang. silap-silap jalan, habis pakaian merah kena air sirih pendatang yang kurang pedoman.
Tak mahu membuat isteri dan anak berkecil hati, aku ajak ke pasar malam kota pendamar. di sini meriah dengan jualan vcd haram warga tempatan. meriah juga dengan pengemis kudung warga afganistan. yang pelik, cepat betul mereka hilang apabila tau MPK datang.
balik rumah, kami makan. lepas bersolat semua mata di tivi, apa tidaknya cerita korea ini sedap sekali. yang lelaki tampan, yang sejenis lagi betisnya seksi.
jam 1030 malam, anak-anak dipaksa beradu, inilah masa ibu ayah beraksi, kamikan melayu sejati. tentu berbangga dengan kacip fatimah dan tongkat ali. mana tau yang kelima bakal terjadi.

1 comment:

insan marhaen said...

kat taman saya ni dah kurang orang Siam jual barang-barang. Dulu, ramai jugak...