Monday, July 20, 2015

DUIT UNTUK TUHAN

Duit untuk Tuhan . 
Alhamdulillah , aku dan anak berkesempatan menunaikan solat sunat aidilfitri di masjid. Aku datang awal bertakbir . 
Disebelah kiri aku terdapat seorang anak kecil seusia anakku ; 10-11 tahun barangkali . 
Tabung derma beredar , aku lihat anak kecil itu melipat beberapa keping duit seringgit dan memasukan ke dalam tabung . 
' Banyak dapat duit raya ? ' , kataku berbahasa . 
' Ini duit saya puasa penuh dan duit raya ; ayah bagi rm5 sebelum pergi kerja pagi tadi . Ayah pesan, duit pertama untuk Tuhan . Selebihnya untuk belanjakan. Duit baki tu untuk tambang bas beraya ke rumah nenek.'
Jawapan yang cukup panjang untuk meragut jantung hati aku.
Aku memandang wajah polos itu yang kembali bertakbir. Dia tetap ceria biarpun beraya dengan baju melayu lusuh persalinan sekolah agamanya. Tiada rasa sesal diwajahnya.
Aku merenung diri yang sentiasa menjamu nafsu setiap kali mendapat gaji atau laba .
air mataku mengalir laju. Lama-kelamaan menjadi esakan keras. Mujurlah teriakan takbir menghilangkan bunyi sendu yang tidak berlagu itu.



Nota : dipetik daripada facebook peribadi izman pauzi. 

No comments: