Friday, February 18, 2011

Jangan Peduli Apa Kata Orang

dalam kehidupan kita seharian, kita kena ikut apa kata diri kita sendiri. memang payah kalau nak ikut kata orang lain. yang senang ikut hati kita, tapi kenalah berlandaskan Iman. ikut hawa nafsu, nanti lesu beb!

dalam hidup aku pun begitu, banyak menda aku buat cara aku. baik dalam kehidupan hadian atau pekerjaan. kalau semua menda nak buat ikut apa orang cakap, mampus. tau lah, orang ni cakap ini, orang lain cakap itu. kalau semua menda nak kena ikut, tak payah hidup.

dalam berblog juga begitu. bila aku hari2 tulis entry, orang kata aku takde kerja lain nak buat. kalau aku update seminggu sekali, orang kata aku pemalas. habis, camno.

cakap pasal jangan ikut cakap orang nanti jahanam hidup, aku teringat satu kisah.

begini kisahnya .......

pada zaman dahulu, ada seorang pengembara dan anak lelakinya. mereka mengembara di seluruh negara cina menaiki keldai. ketika memasuki sebuah bandar dengan kedua-duanya mengunggang keldai, mereka terdengar ada suara berkata "ish.ish..ish... kesiannya keldai tu. dah la kecik keldai tu, dua-dua orang pulak naik atasnya. tak patut betul. sepatutnya bagi anaknya yang lebih kecil naik keldai itu, barulah sesuai. pengembara itu turun dari keldai dan membiarkan anaknya menunggang keldai itu berseorangan.

mereka teruskan perjalanan melalui bandar itu. tiba2 mereka terdengar ada suara2 orang di tepi jalan berkata "ish.ish.ish... tak patut betul. anak yang masih muda selesa naik keldai, sedangkan ayahnya yang sudah tua dibiarkan berjalan". si anak faham kehendak orang ramai, dan turun dari keldai dan memberi peluang si ayah menunggang keldai pula. mereka meneruskan perjalanan.

dengan siayah menunggang keldai, mereka meneruskan perjalanan. tiba2 mereka terdengar perualan lagi. "ish.ish.ish.. teruknya si ayah. ayah selesa naik keldai, anak yang masih kecil dibiarkan berjalan kaki. tak patut betul. kalau nak adil, biarlah dua2 jalan kaki.".

mereka dua beranak berjalan kaki sambil menarik keldai. tiba2 ada lagi suara2 berkata "ish.ish.ish.... apa la bodoh punya manusia. mereka ada keldai, dan keldai memang kerjanya untuk ditunggangi. semua jalan kaki buat ape. membazir je ada keldai".

begitulah kitaran naik turun keldai. bila naik, orang cakap turun. bila turun, ada orang suruh naik. so, jangan peduli apa orang kata, ikutlah kata hati masing2.

2 comments:

Insan Marhaen said...

IM ikut gerak hati,
kekadang ikut logik akhli,
kekadang ikut nasihat yang lebih ahli.

yang penting buat yang boleh bagi diri ini happy...

Cik Kamoo said...

betul2 Encik Izman! Ikut sgt kata orang kita yg susah sudahnya. Itu tak kena ini tak kena. Habis apa yang kena sebenarnya??