Friday, February 26, 2010

Selawat & Salam Untuk Nabi Muhammad S.A.W.

hari ini adalah Hari Keputeraan Nabi Muhammad S.A.W. yang kita sayangi. aku yakin semua orang tau hari ni hari keputeraan baginda, even cleaner india kilang akupun mampu menyebutnya dengan baik. ye lah, semua tau sebab mereka tau pada tarikh itu semua orang di malaysia diberi cuti public holiday. sape yg kerja pulak akan dibayar 2X hingga 3X gaji.

aku seperti keluarga lain duduk dirumah sepanjang hari. dari pagi kami layan astro oasis tengok siaran langsung sambutan tersebut. kemudian layan cerita melayu (yang aku rasa dah berbelas kali tayang). kemudian kami ke paasaraya beli laukpauk, sekarang dah tak mau beli belas hari sabtu lagi sebab beg plastik kena bayar. 20 sen satu wooo... kalau orang cam aku sekali membeli, mau 20 beg plastic. dan daraplah dengan 20 sen, woo... rugi wooo. so, aku suka beli hari lain, biasanya hari ahadlah.

berbalik kita ke jalan benar, aku nak stori kisah hari keputeraan junjungan besar kita. saban tahun, di tivi, ceramah agama dan dimana saje, kita dihidangkan dengan cerita kemukjizatan kelahiran junjungan besar kita itu. kita diceritakan bahawa Baginda adalah seorang manusia yang membawa rahmat kepada seluruh alam. dan aku yakin, ianya sangat benar. selain sebagai seorang Nabi dan Rasul, antara peranan yang dimainkan oleh baginda termasuklah :-

1) Ketua negara
2) panglima perang
3) pendakwah / guru / ustaz
4) pendamai

dan banyak lagilah. walaupun kita dihidangkan kisah itu, berapa ramai dari kita yang insaf? ada kita peduli? bunyinya macam kasar, tapi itulah realitinya. kehidupan Nabi yang dari kecilnya yang mengembala kambing, kemudiannya diberi peluang berniaga barangan dagangan milik Saidatina Khadijah bte Khuwailid yg akhirnya menjadikan Nabi sebagai suaminya melihat kebaikan dan keluhuran hati budi Baginda. Mendapat wahyu, dan meyebarkan Islam walaupun pernah diancam bunuh oleh kaumnya. Baginda berhijrah ke kota madinah, membentuk kerajaan Islam dan kemudiannya manawan semula kota mekah dengan kemuliaan Islam dan keperibadian Baginda. dengan kuasa yang ada, Baginda tak pernah riak, malah bertambah zuhud mengembangkan Islam. berapakah harta yang Baginda tinggalkan setelah baginda wafat? Baginda tidak meninggalkan apa2 harta, kecuali kesempurnaan Islam sebagaimana dengan ucapan terakhir baginda dalam khutbah terakhir baginda. apa kandungan khutbah terakhir tu? ala korang carilah, pergilah cari sendiri.

cuma aku harap, ditahun2 akan datang tu bila ada ceramah mengenai Baginda, harap diceritakan keperibadian Nabi sebagai ketua keluarga. nampak macam remeh, tapi sebenarnya akhlak dan segala yang baik itu bermula dari rumah. ceritalah akhlak Nabi sebagai suami, menantu, ayah dan datuk. ye lah sekarang ni macam2 akhlak anak2 muda diluar sana, aku bukanlah baik mana pun, tapi tak le jahat manapun jugak. sekuraang2nya jika diceritakan akhlas Baginda dalam lingkungan keluarga, aku rasa sedikit sebanyak ianya dapat dijadikan panduan untuk suami2 untuk membimbing isteri (dan isteri2), anak, cucu dan sebagainya.

apa2pun, aku mengucapkan syukur dengan nikmat iman dan Islam yang dibawa oleh junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. ini. marilah kita semua mengucapkan selawat dan salam kepada Baginda, keluarga baginda, para sahabat baginda yang telah mengembangkan Islam hingga sampai ke tanahair kita ini.

4 comments:

Mr PenyuBiru said...

aku kena keje.huhu

izman said...

mr penyubiru,
kerja itu suatu ibadah jugak. ada jugak akhlah Rasulullah yg boleh diamalkan ketika bekerja.

Shifu67 said...

Selamat menyambut maulidur rasul...

aku tak ingat hari ni cuti.. pagi2 nak gi servis kereta... tengok2 semua kedai tutup

arsaili said...

salam maulidurasul bro...moga kita dapat mencontohi Baginda Rasulullah