Saturday, February 28, 2015

TELATAH ANAK IZMAN : SIPUT

Siput.

Teingat kisah anak2 yang bersungut bila byk siput babi di taman bunga kami.
Aku tanya, kalau nak bunuh siput tu guna apa? Kaca atau garam?
Mereka cakap tak tau.

Aku bg contoh yg sama cikgu zaini bagi masa di aku kelas 5 merah di sek keb damak.

Imbas kembali.....
Cikgu zaini adalah guru kelas 5 merah. Selain mengajar, beliau suka bg teka-teki.


Cikgu : dlm tmn bunga sek kita ni byk siput babi, mcm mana kita nk bunuh siput babi yg dtg? Cikgu ada tanya budak kelas lain, antara letak kaca dan garam, dia kata garam.
Cikgu ketawa... letak garam tu jika nk goreng siput babi. Letak garam sikit, taruk serbuk kunyit, gaul goreng.
Kelas ni pilih apa?


Kelas : kaca.
Cikgu : kenapa kaca?
Kelas : bila siput babi lalu, dia luka. Pastu mati.
Cikgu : salah! Garam jawapannya. Nak tau kamu cuba sendiri. Sekarang buka buku muka surat 57.

Blk rmh aku cuba. Ambik garam, tangkap siput & tabur garam atas siput.
Mak aiii! Berbuih siput.
Aku ambik lg garam.. letak atas siput. Berbuih siput.
Aku letak lagi....

Pap! Aduh!


Nenek aku bedal blkg aku dgn ranting kayu.
Aku sakit, tapi tak boleh lari. Kalau lari lagi kuat kena. Nenek membebel marahkan aku yg siksa binatang.

Mmm.. bukan salah aku. Salah cikgu zaini lah. Dia yg ajar.

#TelatahAnakIzman



Gambar sekadar hiasan.

No comments: