Wednesday, August 31, 2011

Selamat Hari Kemerdekaan Ke 54

hari ini 31 ogos 2011, genaplah 54 tahun kita merdeka. ya, kita dah merdeka lama dari penjajahan Inggeris/British, Belanda, Jepun dan Komunis. orang luar kata kita tak merdeka secara sepenarnya kerana kita merdeka setelah Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj dan deligasi wakil raja2 melayu, pemimpin melayu/umno dan wakil2 parti perikatan berjaya dalam perundingan dengan pejabat kolonial di England. akhirnya tanah melayu telah diberi kemerdekaan Ratu Elizabeth.

ya, bunyinya macam tiada pertumpahan darah untuk mencapai merdeka, tapi realitinya banyak nyawa telah terkorban dalam mendapat kemerdekaan tersebut. pahlawan2 melayu yang menentang penjajah usah dilupakan. antara pahlawan tersebut termasuklah Mat Kilau, Tok Gajah, Datuk Bahaman, Datuk Sagor, Tn Haji Abdul Rahman Limbong, Pawang Nong, dan ribuan lagi. tapi jika dikatakan komunis atau bintang tiga itu pahlawan atau tokoh yang menentang penjajah, Thui.... aku ludah mereka2 yang buta sejarah dan buta hati ini.

komunis mengikut seorang tokoh kanan parti yang dikatakan memperjuangkan Islam ini adalah pejuang memang sesuatu yang sangat melalut. barangkali beliau tidak sekolah dulu, atau barangkali beliau juga telah diresapi doktrin komunis setelah lama bersetongkol dengan pemimpin2 yang pro komunis. aku harap beliau bertaubat dan memohon maaf secara terbuka kepada seluruh warga Malaysia.

dalam menyatakan siapa yang membawa kemerdekaan aku harap semua pihak jangan membuat andaian jika tiada fakta. kemerdekaan bukan milik umno atau parti perikatan (barisan nasional), ia milik rakyat malaysia. parti pemerintah hanyalah sekumpulan orang yang dipilih oleh rakyat untuk memerintah dan menjaga kebajikan rakyat secara keseluruhannya. tapi tak salah berterima kasih kepada umno kerana parti itulah yang telah membawa hasrat seluruh rakyat tanah melayu untuk merdeka kepada british.

even ada umno/perikatan, cita2 merdeka tak akan berjaya jika tiada restu raja-raja melayu. baca balik sejarah bahawa tanah melayu adalah dikuasai oleh raja-raja melayu yang berdaulat. ratu england memberi kemerdekaan kepada raja-raja melayu yang kemudiannya menyerahkan pentadbiran kepada ahli-ahli politik iaitu parti perikatan.

apa2pun, merdeka dah ditangan, kenapa pula kita nak gadaikan diri dan negara kita pada anasir yang boleh menjahanamkan kemerdekaan ini. penjajahan ekonomi memang tak boleh kita nak buat apa, kita berharap semua benda dari negara luar. nak susukan anak, susu dari new zealand, nak makan nasi, berasnya dari thailand atau vietnam. hasil laut dari thailand dan vietnam, minyak dari negara arab, pakaian dari negara luar. kenderaan dari luar, bank dari luar, tenaga kerja dari luar, teknologi termasuk pertahanan dari luar, sayuran dan buah dari luar. agak2 apa menda yang memang 100% dari malaysia? heh.... budu je lah.

Malas aku nak jadi cikgu sejarah dan cikgu ekonomi ni; cakappun semua tak layan sebab menda dah jadi rutin hidup. kalau suatu hari new zealands dah tak mengeluarkan susu, alamatnya minum susu cap junjung je lah anak2 kita. ada susu dada pun tak nak bagi anak minum.

dah lah....

SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN YANG KE 54.

MERDEKA!

MERDEKA!

MERDEKA!

2 comments:

insan_marhaen said...

Mungkin benar kita Merdeka fizikal tetapi tidak minda dan budaya.

Sesekali IM terfikir, apakah British akan memberi kemerdekaan kepada kita jika pemimpin dahulu mahu jadikan Malaysia negara yang berteraskan Al Quran dan Sunnah sebagai perlembagaan?

izman said...

insan_marhaen :
setuju tu bang.