Monday, May 2, 2016

Thosai

Toksei.
Pagi ini kami bersarapan di mamak. Anak-anak dengan roti telur, isteri tersayang memilih tosai dan saya sekadar dua keping roti canai garing.
Saya selalu ketawakan isteri apabila tosainya sampai kerana dia dahulunya tidak menggemarinya. Jangankan makan, merasainya sedikitpun dia tidak ingin.
Sehinggalah suatu malam ketika kami bergabi (gabi = makan tengah malam/ supper), isteri sekadar mahu menemani kami anak beranak tanpa mahu menjamah makanan.
Saya mendesaknya memesan makanan sementara pelayan masih di meja kami mengambil pesanan.
"Ayang toksei makan apa-apa", kata isteri tegas sebagai kata akhir. Saya akur.
Apabila hidangan kami sampai, terselit satu hidangan lain, tosai. Saya tergelak kerana saya dapat agak pelayan dari karala, india itu menyangka isteri saya memesan tosai, padahal isteri saya berkata toksei yang bermaksud tidak mahu dalam dialek kelantan. Ialah, lain padang lain belalang.
Bermula dengan makan kerana terpaksa dan tidak mahu membazirkan rezeki, kini tosai sudah menjadi juadah pilihannya jika saya memilih makan di mamak.
Inilah yang orang kata suka tanpa sengaja.

No comments: