Friday, August 28, 2015

Manjakan Anak.

Manjakan anak.
Memang rutin setiap hari persekolahan, aku perlu memujuk dan mendokong anak perempuanku, pika ke bilik mandi.
Dah 5 tahun. No excuse! Jika tidak, pika enggan ke sekolah. Dah sebagai ayah penyayang, aku akur.
Pagi ini rutinnya sama. Isteri menegur, "dah darjah 3 pika tu, dah besar. biarlah dia bangun sendiri".
Pika menjeling umminya, dan mencebik. Aku sendiri tidak mengendahkan perang antara keduanya; perempuan!
Aku terus mendokong putri kesayanganku itu ke bilik mandi (baca : semua anak adalah harta kesayanganku).
Isteri terus mengomel apabila katanya tidak diendahkan, "tu la, orang cakap tak nak dengar. Manjakan lagi anak tu sampai nak mandipun nak dokong sampai bilik mandi".
Aku terus merapati isteri seraya memeluknya.
"Malam nanti abang dokong ayang mandi", bisik aku.
Dan dunia terus aman.

Nota : Dipetik daripada facebook peribadi IZMAN PAUZI.

No comments: