Tuesday, April 15, 2014

RUMAH KEBAJIKAN PERSATUAN KANAK-KANAK CACAT KLANG SELANGOR - Part 1

Assalamulaikum & Salam Sejahtera.

hari ni aku nak cerita subjek yang lain berbanding makan. tapi ia sama penting dalam hidup kita iaitu kasih sayang. aku bukan nak cerita kisah aku bercinta, tapi kisah kasih sayang kita sesama manusia terutama pada insan yang tidak bernasib baik.

kisah ini berlaku minggu lepas. 12/4/2014 yang lalu, kebetulan aku nak pergi makan di sebuah restoran di port klang, selangor atas rekomen kawan aku di saiful nizam tak lama dahulu. aku sekeluarga terkial-kial mencari restoran tersebut dan tiba2 aku ternampak signage rumah kanak2 cacat.

tapi aku terus pergi makan bersama keluarga sebab masing2 dah kelaparan. semasa makan, aku beritahu keluarga aku bahawa aku nak melawat rumah kanak2 cacat itu. dan semua setuju.

ini adalah gambar dihadapan rumah kanak-kanak cacat tersebut.

  
aku kemudiannya meminta izin dari penjaga disitu untuk masuk dan kemudiannya berjumpa dengan Mr Morgun. beliau ialah pengasas dan pengerusi rumah kebajikan ini. bersembang dengan beliau,


Gambar : Aku bersama pengasas dan pengerusi rumah kebajikan ini, Mr Morgun.



aku meminta untuk melawat sekitarnya. tiada yang disembunyikan. aku melawat semua kawasan; dari bilik tidur, ruang tamu, tandas, dapur, tempat membasuh baju. semua aku pergi. 

jangan ingat aku bizibodi. aku nak tengok sebab aku nak fikir apa aspek yang aku boleh tolong mereka. alhamdulillah, bilik tidur kanak2 ini sangat baik. tandas sangat bersi bersih. malah kawasan mereka semuanya sangat bersih. dalam pemerhatian aku mereka ada 4 orang pekerja sepenuh masa untuk menyelia, menguruskan kebajikan kanak-kanak dan rumah itu.

terdapat lebih kurang 70 orang penghuni disini. bukan semua kanak-kanak. ada yang dah remaja. kebanyakan mereka mengidap sindrom down, mental retarded (terencat otak), slow learner dan celebral palsy. terdapat dalam 5-6 orang yang memang bed ridden. majoriti adalah penghuni cina dan india. terdapat juga 6 penghuni melayu.




kami sekeluarga menghabiskan masa dalam 30 minit disini. dan kami berjanji akan datang keesokkan harinya untuk memberi sedikit sumbangan yang termampu.


untuk info lanjut mengenai pusat kebajikan ini, sila lawati website dibawah:-

http://www.ppkkck.org/


bersambung......

2 comments:

marinahunny said...

Kanak2 tu ditinggalkan disitu atau yatim? imsyaallah ada rezeki lebih boleh jg bg sumbangan mana yg termampu nt

izman said...

marinahunny:
insyallah, semoga diberi peluang oleh Allah utk sama2 membantu. tak semestinya yg ini, yg dekat dgn rumah kita lebih baik.