Friday, February 17, 2017

Gurauan atau Gangguan Seksual?

Gurauan atau Gangguan Seksual?
Pagi ini saya terpandang gelagat beberapa pekerja asing warga Myanmar bukan syarikat saya yang berjalan beriringan hendak ke tempat kerja. Di kalangan mereka, ada juga pekerja asing wanita.
Tiba-tiba, salah seorang pekerja lelaki tersebut telah menepuk punggung salah seorang pekerja wanita yang bersama mereka. berlakulah kejar-mengejar dan pekerja lelaki itu berjaya dicekup oleh wanita tersebut. Kali ini punggung si lelaki itu pula dipukul beberapa kali oleh si wanita itu. Mereka mengekek ketawa, begitu juga rakan mereka yang lain.
Senario ini kepada orang HR seperti saya boleh dianggap sebagai gangguan seksual dan jika dilaporkan dan didapati bersalah, hukumannya berat termasuk pembuangan pekerja dan dilaporkan juga kepada pihak berkuasa untuk tuduhan di mahkamah.
Ya, dalam kes ini, saya cuma memerhati kerana mereka bukan pekerja saya, dan lebih utama mereka sedar akan perbuatan mereka dan merelakannya. Ia dikuatkan dengan perlakuan mereka selepas kejadian itu, mereka berdua berkongsi air minuman dan terus berjalan beriringan sambil ketawa. Saya perlu sedar hak saya sebagai orang awam untuk mengadu kes dan sebagai HR syarikat lain, lagilah saya tidak mempunyai kuasa.
Sebagai HR, saya pernah menerima aduan kes ganggual seksual oleh pihak ketiga yang melihat kejadian. Namun apabila diselidik dan ditemubual, kedua pihak hanya menyatakan mereka bergurau dan tidak merasa ianya ganggual seksual biarpun dilaporkan ada sentuhan di bahagian dada wanita itu oleh si lelaki. Bergurau kata mereka, dan kes ditutup.
Apa-apapun saya setuju bahawa di kebanyakan kes, ramai mangsa tidak mahu melaporkannya sebab ia mengaibkan. Dan ramai juga yang tidak tahu apa yang dimaksudkan dengan gangguan seksual.
Gangguan seksual bukan sekadar penetrasi kemaluan lelaki ke dalam kemaluan wanita secara paksa, tetapi ia adalah skop yang lebih luas.
Okeylah, saya cerita.
Ada 5 jenis GANGGUAN SEKSUAL iaitu :
1) GANGGUAN LISAN yang melibatkan kata-kata melalui perbualan, ugutan, bercerita, jenaka, bunyi-bunyian, kritikan dan erangan. Tak kisahlah ia bernada jelik, erotik atau godaan terhadap susuk tubuh, penampilan dan aktiviti.
2) GANGGUAN BUKAN LISAN / ISYARAT pula melibatkan perbuatan seperti menjeling, menggoda, merenung, intai dan perbuatan erotik seperti menjilat bibir atau menjeliJkan lidah.
3) GANGGUAN VISUAL melihatkan tulisan atau gambar yang dihantar melalui surat, email, poster, lakaran, sms, facebook, instagram, wechat, whatsapp atau objek tertentu yang boleh dikaitkan dengan seksual.
4) GANGGUAN FIZIKAL lebih kepada gangguan lebih ekstrim iaitu melibatkan sentuhan fizikal seperti meraba, memeluk, menggosok, mencubit dan mencium.
5) GANGGUAN PSIKOLOGI pula adalah gangguan yang lebih bersifat ugutan dan mengganggu mental. Ia boleh melibatkan gabungan beberapa jenis gangguan seperti lisan dan fizikal. Kes sebegini biasanya berlaku apabila cubaan ajakan seksual secara sukarela tidak dilayan. Dalam kebanyakan kes, ia melibatkan kes pegawai atasan menekan pekerja bawahan untuk upah proses kenaikan pangkat atau ugutan bagi menutup kesalahan di tempat kerja.
Jika anda mula sedar bahawa anda sebenarnya telah menjadi mangsa gangguan seksual, sila laporkan kepada pegawai atasan anda atau terus kepada Pegawai Sumber Manusia. Jika pegawai tersebut sendiri yang melakukannya dan bersikap harapkan pegar, pegar makan padi, bolehlah terus mengadu kepada kaunselor kerajaan atau membuat laporan polis.
Jangan berkompromi, kerana kelak anda juga akan sakit jiwa kerana sekali anda membenarkan diri anda diperalatkan sebagai objek seks, besar kemungkinan si pelaku akan meminta layanan lebih kerana mereka yakin anda tidak mampu melawan.
Simpan bukti pada peringkal awal gangguan kerana dikebanyakkan kes, ia tidak dapat disabitkan kerana tiada bukti. Mangsa cenderung membuang bukti visual dan tidak pula bercerita kepada sesiapa mengenainya kerana malu.
Untuk makluman, mulai 1 April 2012, pindaan terhadap Akta Kerja 1955 telah memasukkan dengan jelas bahagian khas mengenai Gangguan Seksual. Ia tercatat di Seksyen 81A sehingga 81G. Jadi sila berhati-hati dan kawal diri terhadap gangguan seksual terhadap rakan sekerja atau gurauan melampau. Natijahnya anda mungkin dibuang kerja nanti.
Oh ya, gangguan seksual ini bukan hanya setakat gangguan si lelaki terhadap wanita, tetapi juga oleh wanita terhadap lelaki. jangan gelak, memang ada kes.
Bagaimana jika gangguan seksual wanita terhadap wanita dan lelaki terhadap lelaki?
Jika ia berlaku di depan mata anda, mohon minta mereka bertaubat nasuha sebelum dilaknat Tuhan seperti kaum Nabi Luth A.S.


Nota : Dipetik daripada facebook peribadi saya (Izman Pauzi) berdasarkan posting bertarikh 17 Februari 2017.

No comments: