Saturday, June 8, 2013

Dapur Lelaki : Sizzling Yee Mee

Assalamualaikum & Salam Sejahtera.

di hari cuti ni, sambil2 nak memikir nak makan apa, apa salahnya cuba resepi senang gile ni. ini lebih sesuai untuk orang bujang yang nak makan sedap dan banyak tapi tak reti masak.

aku sendiri kalau nak makan sizzling sedap, aku gi makan kedai cina muslim, tapi kalau kemalasan melanda dan rasa nak masak makan bersama keluarga, aku masak sendiri je.

ok, kita mulakan dapur lelaki yang sempoi mempoi ni dengan resepi 'SIZZLING YEE MEE'. walaupun bahannya agak banyak, tapi ia still ringkas dan senang dimasak.

ini antara bahan utama yang diperlukan:-

1) 2 sanggul Yee Mee, 5 ulas bawang putih (dipotong nipis) & 2 biji cili kering (dipotong).


2) 10 biji cendawan shitake (yang telah direndam agar lembut) dan dipotong 4. cendawan shitake aku suka letak banyak2 sebab ianya sedap.

3) sayur sawi. dibasuh dan dipotong.

4) hirisan dada ayam yang dipotong nipis2. ikut suka hatilah nak banyak mana.

5) Bahan2 lain : 
sos tiram (2 sudu), kicap pekat (1 sudu), kicap cair (3 sudu), hirisan halia (1cm), minyak bijan (3 titik), garam (secubit), tepung jagung (1 sudu, bancuh dengan air), serbuk lada hitam, air (2 cawan) & minyak masak (untuk menumis).

Cara Membuatnya:
a) Panaskan minyak masak & tumiskan bawang putih, cili kering dan halia. biarkan sampai naik baunya dan jiran sebelah perasan anda sedang memasak.

b) masukkan hirisan daging ayam dan biarkan sampai daging ayam itu masak dan empuk.

c) masukkan 2 cawan air ke dalam kuali. gaulkan. kalau anda suka kuah banyak, lebihkan air.

d) masukkan sos tiram, kicap cair, kicap pekat, garam dan serbuk lada hitam (aku guna aji shio). gaulkan dan biarkan sampai mendidih.

e) masukkan cendawan shitake dan sawi.

f) masukkan campuran tepung jagung (tepung jagung campur air) dan kacau. tepung jagung untuk memekatkan kuah.

g) letakkan minyak bijan. 2-3 titik cukup. kalau banyak nanti mee anda rasa semacam je.

h) masukkan yee mee, gaulkan. bila yee mee dah mesra dengan adunan, tutup api dan boleh dihidangkan.

i) kalau anda suka masam, perahkan nimau nipis.


taraaa.... dah siap pun sizzling yee mee aku. aku tak suka sangat kuah, so aku kurangkan air. yang penting aku suka rasa yee mee dengan cendawan shitake.

inilah dia sizzling yee mee kering kontang ala-ala chef fara quinn (aku suka tengok dia masak. tapi wife aku kata aku suka tengok orangnya. gile kau, sesak nafas aku nanti. ha.ha.ha...). bukan, ini bukan resepi chef fara quinn, ini resepi tah mana aku jumpa.

No comments: