Tuesday, December 27, 2011

Al Fatihah Untuk Ayah Ngah

bulan ini (disember 2011) dua kali aku balik kampung aku di pahang. emm... bagus jugak sebenarnya dapat tengok keluarga disana. tapi tujuan utamanya ialah melawat bapa saudara aku @ ayah ngah aku yang terlantar di icu hospital temerloh. kalau ikut umur, dalam 60 tahun je, tapi dah sakit nak datang, terlantarlah dia di icu. koma.

2 minggu lepas aku sekeluarga balik menziarah di hospital temerloh. masa aku melawatnya, memang tak sedarkan diri di wad icu. jangkitan kuman dan merebak diseluruh badan. lepas beberapa hari, tangan kanan ayang ngah aku tu dipotong hingga siku untuk menyelakkan kuman merebak.

dan pada hari sabtu lepas ( 24/12/11) aku bersms dengan aku aku mengenai keadaan ayah ngah aku tu. adik aku tu kerja MA hospital kuantan, senang dia check dengan geng2 dia. then, bertalu2 masuk call bagitau ayah ngah aku meninggal lebih kurang jam 315pm.

lonlai sekejab kepala lutut. aku betau isteri suruh berkemas dan akan belik ke pahang. jenazah arwah akan dikebumikan di kampung aku di batu balai, bukan di kawasan kariah rumahnya di bandar jerantut. dah itu pesan arwah. arwah dibawa balik ke rumah pusaka datuk nenek aku di batu balai. memandangkan urusan menuntu dan membawa balik jenazah turut memakan masa, dan menunggu anak2 dan adik beradik ayahngah aku di terengganu, jenazah dijadualkan dikebumikan jam 11am hari esoknya (ahad).

so, aku tak lah rushing sangat. tau2lah, sekarang hujan senantiasa. sepanjang jalan hujan, dari port klang ke benta, hujan je. since tak gaduh kejar masa, aku bawa kereta biasa2 je. kalau hujan terlalu lebat, aku lepak jab kat mana2, pekena teh. thne, berhenti solat dan makan2. aku sampai ke rumah dalam jam 930pm.

masa tu ramai dah berkumpul. aku rehat sekejab sambil bertanya khabar dan mengambil giliran membaca surah YAsin untuk disedekahkan pada arwah. orang keluar masuk bertandang, sampai jam 1 pagi. selepas orang beransur pulang tinggalkan beberapa anak arwah dan aku berjaga dan bergilir membaca YAsin. dalam jam 3 pagi, masing2 dah merebahkan diri dan melelapkan mata. kalau ikutkan hati nak jugak aku tidur, tapi mengenangkan jenazah tak de orang jaga, berjagalah aku sorang2.

takut? takut apa! itu jenazah bapa saudara aku. adik ayah aku. ayah aku anak sulung, memandangkan ayah akupun tak sihat, akulah tolong2 tengokkan arwah. aku tak nak salahkan sesiapa even aku sorang berjaga sampai subuh. masing2 kepenatan dan jiwa kosong. ayah tempat bermanja dah pergi buat selamanya, mestilah mereka pilu. sebagai anak saudara, itulah mungkin yang aku boleh tolong selain berdoa.

selepas subuh, masing2 dah bangun. dapatlah aku balik kejab ke rumah papa aku yg jaraknya 5 langkah dari rumah itu. solat dan merehatkan diri. tak sempat tidurpun. tak tergamak nak tidur, dan tak de rasa nak tidur. kesian tengok anak2 aku yang tak bercium untuk tidur. masa aku lepas subuh dan berbaring, anak2 yang memang masanya bangun mintak susu, datang tidur sebelah aku. argh.... sayunya hati.

dalam jam 11am hari ahad, jenazah selamat dikebumikan di perkuburan Islam kg batu balai. di kuburan yang sama dengan arwah ibu bapanya (datuk nenek aku la...).

setelah semuanya selesai, dalam jam 3pm hari yang sama aku bertolak balik ke port klang. ada urusan yang aku kena bereskan. dalam masa yang tak berapa cukup tidur, aku memandu berhati2, banyak nyawa dalam kereta. dalam jam 7malam, akami sampai port klang.

kepada arwah Ramli bin Mamat @ Mohamad, semoga ayahngah tenang di alam sana. dan ditempatkan dikalangan orang2 yang beriman.

Al Fatihah

4 comments:

marinahunny said...

Innalillah...alfatihah utk arwah..semoga ditempatkan dikalangan kekasin Allah

insan_marhaen said...

al fatihah. mugaroh beliau dicucuri rahmat allah.

seorang demi seorang pergi. giliran kita menanti entah bila.

KSWSK said...

al fatihah

E-na Lovely Kitchen said...

Innalillah...Alfatihah.