Monday, September 5, 2011

Ulangtahun Perkahwinan Ke 8

hari ini 05/09/2011 genaplah 8 tahun usia perkahwinan aku dan isteri. usia 8 tahun tu bukanlah cukup lama, tapi alhamdulillah satu detik masa yang boleh kami banggakan. dalam usia 8 tahun ni dah macam2 susah senang kami hadapi bersama. susah senang aku, isteri sentiasa ada disisi.

diam tak diam dari kami berdua, kemudian datang orang ketiga. err...maksud aku kelahiran anak pertama, lelaki. kemudian muncul anak kedua, perempuan. kemudian datang pula anak ketiga, perempuan juga. dan bila2 masa sahaja dari sekarang insyaallah akan muncul anak keempat. kalau diikutkan, anak keempat ini dijangka lahir hari ni. emmm... tapi sampai sekarang belum ada tanda2 nak keluar. takpe, take ur time!

kalau aku cakap "8 tahun dah kita kahwin", wife aku akan muncung. may be pada dia aku bermaksud bila lama berkahwin akan merasa bosan. sebab wife aku dan sedara mara wife aku pun baca blog aku ni, aku sebut aje "dah 8 tahun kita kahwin? macam baru semalam je kita kahwin". even aku sendiri rasa nak tergelak, tapi aku redha je.

teringat masa aku berkenalan dengan isteri dulu, di masjid kampung razali, kuantan (pahang). err... takde berkenalan tanya2 namapun. aku tanya dari kakak aku. kemudian aku cakap dengan papa aku. papa aku cakap dengan ma (mak) aku. berita aku minat dengan wife tersebar kepada makcik2 aku iaitu makdik, ma poksid dan mek. kemudian makdik aku cakap dengan datuk dan nenek aku. tak sampai dua hari aku tengok isteri, makcik2 aku dah cakap dengan emak isteri tentang hajat aku. dan seminggu selepas aku terpandang isteri, kami dah bertunangan. heh... cam cerita kartun pun ada. bukan aku yang gelojoh, tapi datuk aku. dia yang tak menyempat2 nak menikahkan aku.

ye, aku mengaku yang masa bujang dulu aku agak nakal. ye lah, dah nama orang bujang. so, kita pilih orang, orang pilih kita. ada la 3-4 orang yang dalam proses mengenal hati budi. hati budi aku memang diorang dah tau, memang budiman! ha.ha.ha....

aku sebenarnya harap aku akan kahwin setelah bertunang dalam setahun dua. tapi keluarga memaksa aku bertunang sekejab je. heh... setelah berfikir panjang, aku mengambil keputusan berkahwin setelah 6 bulan bertunang.

awal2 perkahwinan tu memang agak sukar nak memahami hati budi dan kesukaan masing2, ye lah kami tak bercinta. even bertunang, 2-3 kali je kami keluar bersama. itupun kakak aku yang turut serta untuk membeli kelengkapan kahwin. biasalah, aku kan pemalu dan masih teruna (apsal aku sendiri rasa nak muntah ni).

apa2pun, aku bersyukur kepada Allah atas nikmat ikatan ini, dan aku berdoa agar jodoh kami berpanjangan hingga ke akhirnya. dan kami berdoa agar dikurniakan kebahgiaan ini kekal selamanya. dan semoga kami dikurniakan anak2 yang soleh/solehah yang sentiasa menyenangkan hati orang tuanya.

Amin.

4 comments:

ku-cit said...

tahniah bro...slamat menyambut baby baru...ulangtahun ke-8 dpt anak ke-4, nanti ulangtahun ke-10 ckupkan anak yg ke-5 plak yer...

Lovely Kitchen said...

congrate! moga kalian terus tabah dalam mengharungi cabaran hidup berumahtangga...

KSWSK said...

leh buat drama tv ni bang

insan_marhaen said...

kahwin dulu baru bercinta ni la selalunya kekal lama...