Friday, May 16, 2008

Selamat Hari Guru

Hari ini (16/05/08) adalah Hari Guru. Aku rasa ramai yg dah tau. Tapi berapa ramaikah dari kita yang hargai guru kita?

Aku dulu seminggu sebelum hari guru rajin jugak pos kan kad ucapan kepada sekolah2 yang pernah aku belajar. Tapi malangnya dah lbh 3 thn dah tak teruskan. Apalah aku ni....

Dikesempatan ini aku ingin ucapkan Selamat Hari Guru kepada guru-guru disekolah2 berikut :-

1) Sekolah Tadika Damak, Jerantut
2) Sekolah Kebangsaan Damak, Jerantut
3) Sekolah Menengah Damak, Jerantut
4) Sekolah Menengah Padang Saujana, Jerantut
5) Sekolah Menengah Jerantut, Jerantut
6) Sekolah Pengurusan, Universiti Utara Malaysia, Kedah

Nak aku sebutkan nama mereka yang pernah ajar aku semuanya, aku pun tak ingat. Tapi cukuplah aku katakan aku sangat berterima kasih atas jasa2 mereka pada aku.

terima kasih pada Cikgu Izman bin Idrus yg suka sangat rotan aku double kalau buat silap dlm subjek perdagangan. Alasan dia orang nama Izman harus cerdik macam dia. Alhamdulillah, cerdik la jugak aku ni sebab lulus universiti.

Pada cikgu matematik aku masa di tingkatan dua dulu, terima kasih asyik dende aku berjalan dalam longkang keliling bangunan. Walaupun masa tu aku sumpah seranah dia, namun akhirnya aku bersyukur aku reti mengira. Korang bayangkanlah org HR macam aku asyik silap bayar gaji kerana tak reti mengira. Bodoh namanya tu...

Terima kasih pada prof Nawi kerana luluskan aku masa final semester setelah berhempas pulas belajor statistik gunaan. Sebelum tu dua semester aku drop paper sebab asyik bertekak ngan lecturer dan confirm failed punya.

terima kasih Tn Hj Abdul Halim, lecturer HR kat UUM yang byk bimbing aku sepanjang aku kat sana.

Terima kasih buat ustaz dan ustazah kerana ajar aku tentang sembahyang dan mengaji. Tak de lah aku jahil tentang ilmu agama.

Terima kasih pada Allahyarham Lebai Husin (Damak) dan Cik Aji (Bt Balai)kerana ajar aku mengaji quran.

Terima kasih pada papa aku, Pauzi dan Allahyarhamah mami aku, Samsiah kerana menjadi guru pertama aku tentang ilmu dunia dan akhirat.

Terima kasih pada saudara mara, dan rakan2 kerana manjadi guru dalam pergaulan dan mengenali hidup.

Sebagai ucapan terima kasih aku kepada semua guru, aku siarkan sebuah karya Allahyarham Usman Awang berjudul 'Guru Oh Guru" (korang bacalah dengan penuh perasaan):-

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa,
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.


Kepada semuanya, terima kasih atas tunjur ajar sehingga menjadi aku sekarang.

No comments: