Tuesday, May 6, 2008

Sehari di Taman Negara (Jerantut, Pahang) pada 03/05/08

Pada hari sabtu lepas (03/05/2008), aku bersama 2 orang kawan; En. Rusli dan Hasmadi telah ke Taman Negara di Jerantut, Pahang. Perjalanan berkereta mengambil masa 3 jam dari Klang ke Bandar Jerantut. Kemudian kami ke Padang Piol untuk ke Taman Negara melalui jalan darat. Kalau sape yang minat adventure dan banyak masa terluang, aku cadangkan korang ikut jalan sungai.

Perjalanan dia dalam 2-3 jam sahaja menaiki bot. Yang best bangat kalau guna bot ialah suasana dia yang nyaman, boleh tengok pemandangan pokok2 yg menghijau, kehidupan orang kampung di tepi sungai seperti menjala, membasuh kain dan mandi manda. Dulu2, sambil berbot dapat tengok awek2 mambasuh baju, kadang2 tu ada gak yg lawa2, berkemban lagi. Tu dulu masa aku budak2, sekarang mana dapat tengok lagi scene tu. Semua dah pakai mesin basuh. Rumah walaupon nampak macam nak runtuh jangan terkejut kalau tengok ada piring astro.

Lagi best kalau gi time air surut, dapat la korang rasa pengalaman menolak bot yang tersangkut dek kerana air cetek. Kalau gi time air besar, korang dapat rasa simbahan air dan keganasan jeram. Peh!!! cakap pun tak guna, korang rasalah sendiri. Adventure gile. Aku tau la sebab aku dah banyak kali mengalaminya. Aku kan orang Jerantut!

Aku sebenarnya dah mencoret pasal journey aku ke Taman Negara dalam blog interestinghobby, jadi aku tak mau crita panjang2. Menda yang sama. kalau korang ada masa, jenguklah blog tu. Confirm korang meleleh air liur nak gi sana.


Gambar : Bot yang lalu lalang.


Gambar : Suasana Sungai Pahang di Kuala Tahan.


Gambar : Salah satu restoran terapung di Taman Negara, Kuala Tahan. Pekena teh sambil restoren bgerak2 slow2, memang best.

Nak baca lanjut tentang perjalanan aku ke Taman Negara dengan gambar2 yang menarik, lawatilah :-
Journey to Taman Negara

No comments: