Thursday, September 17, 2015

Sebungkus Jeruk, Sebuah Harapan.

Sebungkus jeruk, sebuah harapan.
Semalam isteri menyuarakan hasrat ingin membeli jeruk madu pak ali. Hari ini aku bersusah payah mencarinya sekitar kota damansara.
Ye lah... hasrat orang mengidam harus segera dipenuhi. Bimbang juga anak yang lahir nanti meleleh air liurnya.
Alhamdulillah, dapat. Aku beli sebungkus. Cukuplah buat melepas hajat. 
Sampai di muka pintu, bungkusan jeruk di sambut anak bongsuku fahmi. Isteri solehah di dapur menggoreng keropok lekor buat menjamu lelah sang suami.
Sedang aku menjamah hidangan, rupanya anak-anak berkenduri jeruk habuan si ibu; licin tidak bersisa.
Tidak tega memarahi anak- anak yang girang , aku pula berhati walang. Bimbang pula isteri kempunan, lantas membawa diri ke batu belah batu caves.
"ayang, jeruk habis anak-anak makan. Esoklah abang gantikan", ujarku lembut, bimbang penerimaan wanita hamil yang kempunan.
Isteri senyum, dan menjawab " oklah tu, memang anak-anak yang minta. Semalam mereka nampak di anggerik mall, tak sempat beli sudah kehabisan".
"Bukan ayang mengidam?.. mengandung?, soalku lagi.
Isteri mengeleng, dan menjawab sambil tertawa, "Mengandung apanya, kan makan noriday".
Aku menghantuk kepala ke bucu meja, meratapi generasi yang hilang dan harapan yang kelam.