Friday, September 4, 2015

Argh! Kurang Sebiji Lagi.

Argh!.. Kurang sebiji lagi.
Semalam, dalam perjalanan pulang ke rumah aku singgah di farmasi berhampiran kilang.
memandangkan ramai pelanggan, aku turut berbaris di hadapan kaunter.
"Bang, ini ubat abang, boleh terus ke depan bayar", kata pekerja farmasi itu. aku menoleh kiri kanan, mmm... hanya aku seorang sahaja lelaki disitu. sudah pasti dia merujuk kepada aku. untuk kepastian, aku menunjuk jari telunjuk ke mukaku sendiri. dia mengangguk.
aku terus maju ke hadapan. dia menyuakan plastik kepadaku.
aku kehairanan dan bertanya, "Ubat sayake? ubat apa?".
"Noriday", ujarnya ringkas.
"Apa?", soalku lagi.
"Noriday bang. Ubat cegah hamil. kan tiap-tiap bulan abang beli ubat ni kat sini", jelas pembantu kedai itu lagi.
aku lihat pelanggan wanita berdekatan ketawa kecil.
"dah stop noriday, saya nak bagi isteri saya mengandung lagi. 4 anak mana cukup". kataku dengan suara agak kuat supaya wanita yang ketawa tadi dengar yang aku dah berjaya menghamilkan isteri 4 kali sebelum ini.
pekerja itu meminta maaf dan meminta nama ubat yang aku cari.
sebenarnya aku ingin membeli ubat sakit gigi anakku Mira. Dia asyik merengek sakit dan berjaga malam kerana gigi kekal mula tumbuh.
malam itu mira sudah tidak merengek sakit gigi dan berjaga malam lagi. jam 11 malam, rumah kami sudah sunyi.
bangun tadi itu senyumku terhenti. pil noriday dah kurang sebiji lagi.

No comments: