Friday, September 11, 2015

Pesona vs Pelukan

Pesona vs Pelukan.
tiada cerita menarik malam tadi, aku mendengar radio sahaja sambil berusaha menyiapkan novel yang semakin hari semakin besar konflik penceritaannya. susah jadi penulis rupanya.
kerjaku terhenti apabila lagu yuna dimainkan. aku mendengar lagu dengan khusyuk.
"Ayah, ayah ni suka neelofa, yuna atau najwa latif?", tanya anakku.
aku menarik nafas panjang dan menjawabnya, " semua tu ayah suka. Yuna ada pesona suara. najwa latif ada pesona menyanyi dengan memetik gitar. neefofa, paling ayah suka. neelofa ada pesona wajah."
" ya, ayah rasa neelofa berlakon pun tak sehebat mana, tapi pesona dia buat ayah suka.", jawabku.
"pesona tu apa ayah?", soal anakku lagi.
aku senyum dan menjawabnya, "Pesona itu daya tarikan. macam neelofa, dia tak bertudung aura pesonanya dah cantik. Bila dah bertudung, lagi cantik pesona wajahnya. tengok bila neelofa kita jadi senyum, hati sedihpun rasa suka".
anakku diam. faham benar mereka dengan minat ayah mereka pada neelofa.
tengah malam itu setelah anak tidur.
baru sahaja baring, isteri sudah menegur sinis, " aik, salah bilik ke?, tadi bukan main puji neelofa. ni nak peluk bini pulak. pergi la peluk neelofa.".
"isteriku tersayang (baca : isteri hanya satu), kan abang cakap tadi, artis-artis ni kita minat cuma kerana pesona. seronoknya cuma dimata tapi ia tak lekat dihati."
" antara pesona neelofa dan pelukan isteri, sudah pasti abang pilih pelukan isteri. kerana di dalam pelukan isteri itu ada kasih sayang dan ada ubat untuk merawat hati rawan". kataku jujur.
ya, pagi itu aku lewat lagi.

No comments: