Sunday, January 17, 2010

Marah yang Dibayar

hari ni aku bangun pagi sangat awal, lepas solat subuh, ingat nak peram tidur sampai tengahari tapi mata tak mau lelap. so, bukak2 laptop menjelajah blog kawan2 yg ada juga dah lama aku tak singgah. buat kawan2 yg ada menghantar mesej dan email kenapa aku lama tak menjengah blog mereka, maaflah.... orang HR macam aku ni hujung tahun dan awal tahun memang tersangat bizi. kerja tu nama je 5 hari seminggu dan dari jam 8am - 545pm, tapi bila tersangat bizi terpaksa jugak stay. nak kentut pun terpaksa pikir 2-3 kali.

kalau nak ikutkan kerja memanglah boleh dirancang, tapi pada sebelah pagi belum sempat nak tengok kerja yg menimbun, dah kena buat interview orang. ada juga masa kena orientation pekerja baru masuk. attend meeting yg biasanya berjam2. pusing2 kawasan, jumpa orang yg ada masalah disiplin. tahun ni rasanya aku nak lebih tegas bab2 disiplin, selalunya aku banyak toleransi. tahun lepas target aku nak hentikan gelaja absent tercapai. tahun ni aku nak hentikan wabak lewat pulak. geng2 ponteng rasanya dah serik sebab ada dah kena dengan aku. sori beb, even hari cuti tapi my evil eyes ada di kilang. so, watch out!

dan alhamdulillah even dengan kesibukan aku, keluarga aku rasanya memang tak terabai. pejabat dengan rumah aku cuma jaraknya 5 minit. tengaharipun biasanya aku makan kat rumah. dikelapangan waktu, aku bawa mereka jalan2. even dengan budget ciput, setahun 3 kali aku peruntukan mereka bercuti dan menginap dimana2 hotel/chalet. tahun ni rasanya nak ke langkawi. dah berapa kali dah delay sebab kesibukan waktu, tapi aku akan usahakan jugak. langkawi ni pun dah lama aku tak jejak lepas tinggalkan uum dulu. uum tu bolehlah pergi sebab dekat, ni jauh. kos pun mahal, tak de duit poket dalam rm1000 baik tok sah pergi bercuti langkawi. luqman dan pika asyik sebut nak naik kereta kabel lagi. tak puas agaknya naik kereta kabel kat sentosa island singapore dan genting highland dulu. jangan risau, nanti kita pergi ye sayang!

err... hari ni nak kemana yer? wife ajak gi shah alam. nak beli ikan emas. aku ulang, ikan emas, bukannya beli emas. koleksi ikan2 emas kami belum ada warna merah. dah jenuh kami cari area sini tak de yg secantik di akuarium shah alam tu. tenang hati bila tengok ikan2 emas yg buntal2 perutnya itu berenang2 dengan riang. nak pegi pagi2 ni tak leh sebab anak pompuan kedua aku tu belum bangun. bangun pagi tadi dia tengok aku tak de kat sebelah dia, tu cari aku kat bilik studi, dan sambung tidur sebelah aku. manja sungguh anak pompuan aku sorang ni.

pada aku dengan memberi kasih sayang pada keluarga dan memanjakan diri dengan bercuti dan berhobi dapat meneutralkan stress kerja. apatah lagi dengan kerja semacam aku yg menghendaki aku bermain perasaan marah. aku baik sebenarnya, kalau pekerja yg asyik2 buat salah mestilah aku marah. tapi marah aku sangat2 bertempat. aku kalau boleh malas nak marah2 atau buang pekerja yg tak berdisplin ni, tapi dah aku dibayar untuk itu, aku marah la. marah aku dibayar tau. itulah bestnya jadi oleh minyak ni, opss... orang HR (sumber manusia) ni.



IZZI ADVERTIZING--------------------------------

2 comments:

ezzati said...

aku bru b'cuti ke langkawi last wk..hehe..dok penang kureng sket budget.. :)

Mak Su said...

bestnyer rumah dekat ngan tempat krja, jeles ai. kita ni jarak rumah adalah 50 minit naik motor... huhuhu, penat, tak berbaloi jer rasa kekadang. nak bercuti? tunggu duit epf ler jawabnya, asik dpt gaji, topap minyak, topap minyak, korek gaji... huhuhu