Wednesday, March 6, 2013

Rawatan Maggot Kencing Manis

Assalamualaikum & Salam Sejahtera.

sebelum aku berkongsi cerita ini, ini nasihat dan amaran ikhlas dari aku:

Sesiapa yang penggeli, cepat nak muntak dengan bahan2 yang kotor dan menjijikan, atau sedang makan, atau akan makan, tolong jangan baca entry ini sekarang. ia kerana ia mengandungi cerita dan gambar yang meloyakan. aku tidak bertanggungjawab jika korang baca dan muntah, terbatal puasa, atau terbersalin awal kerana anda perlu hati keras untuk melihat entri ini. ini kisah benar, dan tiada cerita dan gambar lucah. cuma meloyakan.

aku teruskan cerita. dah biasa cerita pasal makan sedap2, minum sedap2, kita seharusnya tidak lupa bahawa risiko dari makan berlebihan gula boleh menyebabkan risiko kencing manis. ia lagi berisiko untuk orang yang keturunannya ada kencing manis. entry ini aku buat untuk menutup mulut orang yang kata aku tiada bahan bermanafaat dan juga sebagai peringatan untuk aku dan kawan2 bahawa kencing manis sangat berbahaya dan risiko kehilangan anggota badan, dan kehilangan nyawa.

cerita aku di blog ni biasanya cerita melihatkan diri aku, keluarga atau rakan2 aku. aku tak cerita yang aku ceduk2 bulat2 dari internet (x de ke?). aku cerita risiko kencing manis papa aku juga menghadapinya. . pakcik (adik papa aku) pengidap kencing manis dan meninggal dunia. papa aku even masa tu tak kronik sangat, tapi teruk jugak. tak kronik? dah tahap nak potong kaki tu.

papa aku memang kuat minum minuman yang manis2. teh tarik dia memang susu sangat berlebihan. aku yakin lebih 10 cawan sehari, lagi bertambah jika ada perlawanan bola live kat astro. kerana kencing manis dan manis sangat (ada ke ayat macam ni), sampai kena cucuk insulin sendiri. aku lupa 2-3 kali sehari kot. ubat tak payah cerita la. lagi bertambah ubat sebab papa aku ada kesan serangan jantung, even dah buat pembedahan di hospital pakar pantai, bangsar, 10 tahun dulu.

even ada sakit, papa memang tak betah duduk saje kat rumah. kadang2 ada jugak mengangkul tanam ubi atau menebas semak sekelilingrumah. ditakdirkan satu hari semasa mengangkul tak pakai selipar, ada batu menusuk tumit kakinya. dan luka. sebab luka, papa aku ada jugak mengorek luka untuk membersihkannya dan ia memburukkan keadaan. luka jadi semakin besar dan lambat sembuh kerana pengidap kencing manis memang lukanya susah sembuh. pergi klinik kerajaan dan swasta, tahapnya makin teruk, sampai doktor hospital jerantut mencadangkan kaki hingga buku lali dipotong untuk elak jangkitan. papa enggan, di rujuk ke hospital temerloh, pahang. nasib baik ada doktor pakar. luka dibuang dan memang besar lukanya. kaki tak jadi dipotong kerana tulang masih belum dijangkiti kuman. namun papa kena cuci luka di klinik setiap hati.

aku teringat dokumentari mengenai ulat (maggot) yang pernah aku baca di akhbar tah bila dulu. aku google kat internet dan aku tengok youtube rancangan panorama tv1 mengenai maggot yang membantu menyembuhkan luka besar dan kencing manis. google punya google, rata2 klinik yang pernah buat rawatan ni kemudahannya terhad dan aku terjumpa website klinik yang betul2 mengkhusus rawatan maggot, malah syarikat mereka turut menjual maggot kepada hospital kerajaan dan swasta di seluruh malaysia.

ini adalah pusat rawatan yg aku maksudkan. PUSAT RAWAYAN LUKA BIOTERAPI.

ok, aku cerita prosedur untuk rawatan di sini.
1) call untuk mengesahkan rawatan maggot (ulat) sesuai atau tidak. kalau dekat, boleh terus pergi ke pusat rawatan ini. sebab papa aku jauh di pahang, aku kirimkan 'mms' kepada mereka. 

2) berdasarkan 'mms', dan didapati sesuai. mereka mencadangkan untuk rawatan pertama 500 ekor maggot akan digunakan. kos seekor maggot ialah RM1.00 dan kos pengurusan ialah RM80.00 (sila rujuk pusat tersebut untuk harga terbaru). jika setuju dengan harga, setkan tarikh rawatan sebab mereka akan biakkan maggot agar sesuai dengan luka dan maggot dalam keadaan sihat sejahtera.

3) di pusat rawatan, luka akan dibersihkan oleh jururawat bertauliah. gambar dibawah ini menunjukkan luka di tumit kaki papa aku yang kronik, besar dan dalam. kalau korang zoom memang akan nampak tulang kaki. ini aku tunjuk lepas dibersihkan. kalau aku tunjuk sebelum dibersihkan. muntah hijau nanti. sebenarnya ia gambar luka selepas rawatan kedua. 

4) selepas dibersihkan, kaki akan dibalut agar maggot tidak terkeluar dan merayap ke bahagian lain. maggot akan dilepaskan di kawasan yang luka. maggot semasa diletakkan, tersangat la kecik.
 \
5) selepas 3 hari, papa aku datang semua untuk membuang maggot dari luka. masa ini maggot (ulat2 dah besar. semua maggot akan dibuang dan dimusnahkan. jururawat terlatih akan memastikan tiada maggot tertinggal didalam luka. sebab ini rawatan ketiga, ulat2 agak kecik. sebab maggot2 ini sebenarnya memakan daging/iis yang rosak. mereka juga makan nanah dan darah beku. kalau rawatan pertama dan kedua, ulatnya lagi besar sebab makanan banyak dan tempohnya 4 hari membiak.


sebenarnya, rawtan maggot kalau orang yang sabar menunggu dan berdekatan gombar, maggot boleh bertahan dalam seminggu tanpa risiko kepada pesakit. tapi since papa aku tak betah tinggal rumah anak2 lama sangat...mmmmm... risau ayam2 dia dikampung mati kelaparan sebenarnya. aku ambik masa seminggu lebih je untuk 3 kali rawatan. rawatan pertama 500 ekor maggot, kedua 300 ekor maggot dan ketiga 200 ekor maggot. berapa ekor nak guna terpulang kepada persetujuan pesakit atas rekomen pusat maggot. kalau rasa mahal atau tak kisah kesannya lambat, ambik 50 ekor maggot sekali rawatan pun buleh. minima 50 ekor la, takkan nak 3 ekor sekali rawatan. setiap kali rawatan RM1.00 seekor maggot dan RM80 bayaran pengurusan.

pada aku secara peribadi, ia memang berbaloi. kesan penyembuhan dia sangat hebat dan cepat. ini kerana selain memakan tisu2 kulit yang rosak, maggot2 ini akan mengeluarkan air liur/air badan yang akan mempercekatkan pertumbuhan tisu2 baru.

sakit ke rawatan ni? aku tak rasa apa2 pun. opss... aku pulak, patut la tak rasa. yangdpt rawatan adalah papa aku. untuk hari pertama selepas letak maggot memang tak rasa apa2 sebab maggot terlalu kecik dan makanan banyak. tapi masuk hari kedua dan ketiga, memang terasa pergerakan maggot. rasa geli dan sedikit sakit masa maggot gigit tisu rosak dan terkena tisu hidup. tapi sakit tak sangat, macam kena gigit semut je, tapi gatal je yang buat ayah aku tak senang duduk. menda merayap dalam anggota bdan tu yang geli sangat. sian jugak aku tengok ayah aku tak lena tidur dek gangguan kegelian menahan maggot tu.

sebenarnya ada beratus gambar masa rawatan sebab aku ni gila ambik gambar, siap suruh nurse tu posing lagi. tapi yang ini pun dah cukup untuk tatapan umum dan informasi. berbanding letak ubat luka dan makan pelbagai jenis ubat, cara maggot ni terbaik. ia bukan sahaja cepatkan penyembuhan tapi menjimatkan masa. apa aku cakap ni.... oo... cara rawatan maggot ini nampak macam kuno tapi ia digunakan secara meluas diseluruh dunia. pusat rawatan ini diiktiraf kementerian kesihatan (aku dah check), malah syarikat mereka juga membekalkan maggot ke semua hospital/klinik kerajaan dan swasta seluruh malaysia.

kepada sesiapa yang ada keluarga yang anggota badan hampir kena potong akibat kencing manis akibat dah berulat dan busuk, jangan potong dulu. cubalah cara maggot ini. kalau sape pergi sebut nama aku tiga kali, aku akan diberi komisen 30 ekor ulat untuk diberi makan kepada burung depan rumah aku. heh.heh.... takdelah, aku promote sebab ia terbukti bagus kepada papa aku, mungkin kepada anda atau ahli keluarga anda juga. doktor pakar meramalkan luka akan sembuh dalam masa 8 bulan, tapi dalam masa 3 bulan dan sembuh, lubang luka yang besar gedak itu juga dah tertutup. aku tak tipu.

kalau sape berminat, hubungilah pusat rawatan luka bioterapi ini. nombor telefon dapatkan di gambar pertama, alamat tengok sendiri kat bawah ye.

akhir kata. dalam sedap2 makan tu beringat2lah. jangan suka makan yang terlalu manis terutama minuman bergas kerana risiko akan berlaku kencing manis tinggi. may be sekarang anda imun sebab masih muda, tua2 nanti rasalah.


No comments: