Tuesday, August 3, 2010

Ditinggal Kereta, Kejar Bas

esok (4/8/10) audit ts16949 dah bermula kat tempat aku. department aku kena hari kedua. so, esok mana2 bahagian yang belum kemas tu buleh la kalau nak touch up sikit2. cam tak biasa pulak buat kerja last2 minit ni. inilah bahananya kalau tak tepati masa. ye lah, process audit tu setahun, sebenarnya memang cukup masa kalau buat dari awal, tapi dah kerja lain pun menimbun, adalah kerja yang diketepikan. pokok pangkalnya kita kena tepati masa.

bercakap pasal menepati masa ni, aku ada satu cerita.

masa aku sekolah rendah dulu, dalam darjah 4, aku tinggal dengan datuk dan nenek aku di batu balai. datuk aku polis pencen, dan tentunya sangat menepati masa dan sangat garang.

setiap pagi datuk akan menghantar adik beraadik aku ke sekolah di damak. kat batu balai masa tu cuma ada sekolah cina je. awal2 pagi kami dah mandi, bersolat subuh dan ke sekolah dengan kereta datuk bernombor bbp 4152. kereta toyota corolla putih rasanya. datuk sangat mementingkan disiplin dan ketepatan masa. awal2 datuk dah panaskan enjin keretanya, sementara kami bersiap. sikap datuk yang kami faham ialah kalau kami kena masuk kereta kalau nak berkereta ke sekolah. lambat kalu, kena tinggal le.

dah nama budak, err... degil sikit kot, tambahan pula suasana sejuk dikampung, memang pergerakan agak lambat. sejuk! so, dari nak mandi, nak pakai seragam sekolah, nak solat subuh, semua ada berenti rehat.

pernah sekali tu (penipu la kalau sekali, sebenarnya berpuluh2 kali) aku terlewat sedikit bersiap. aku lihat datuk dah menuju kereta. aku cepai2 capai beg sekolah, berlari mencari kasut dan ........ "tok ayah, tok ayah,tunggu.....! akak, tunggu....! aku menjerit sambil mengejar kereta yang dah keluar pagar. aku nampak kakak menyuruh datuk berhenti, tapi dah perangai datuk yang sangat menepati masa, ditinggalkan jugak aku, walaupun jarak kami cuma 10 langkah je. waa.... datuk jahat!

dah terlepas kereta, memang kena naik bas la. bas pahang lin siong. dengan ah kow si ronggak tu jadi kelindannya. lagi sadis, kat area rumah aku tu cuma ada dua tempat bas itu berhenti; satu kedai wan yaakob yang terletak kira2 500 meter dari rumah, dan satu lagi kat kedai cina batu balai, kira2 100 meter. biasalah, bas ni kadang2 cepat, kadang2 lambat jugak. masa hari kejadian tu, dari kejauhan dah nampak bas, aku terpaksa berlari 100 meter ke hentian berhampiran.

dah berlari, habis lencun baju aku dddek peluh. bedak yang aku tempek dimuka untuk menekel awek kelas sebelahpun dah tah kemana. aku gagau poket, syukurlah ada lebihan syiling yang aku simpan nak beli komik. buleh buat tambang bas. duit belanja sekolh biasanya datuk akan bagi lepas kami bersarapan pagi di kedai kak som pok wel di pekan damak. ala kedai ni dulu sebelah rumah lama kami di damak sebelum berpindah ke batu balai. nostalgia betul sebab disinilah aku dilahirkan dan membesar.

dah kerana tertinggal kereta dan naik bas, bermakna tiadalah duit belanja aku pada hari tu. waa... kena makan pucuk kayu la aku nanti. nasib baik kakak aku datang cari aku masa rehat, belikan aku nasi dan air. kemudian beri duit belanja, kalau akak aku tak bagi, memang sah aku kena minum air paip.

lepas kejadian tu, aku tekad, aku kena patuhi masa yang ditetapkan oleh datuk aku. aku berjanji! selepas kejadian tu, hanya beberapa puluh kali je aku ditinggalkan datuk. bukan salah aku. salah datuk aku yang beli tanah dan buat rumah jauh dari sekolah. kalau buat rumah sebelah sekolah kan senang, tak perlu susah2 hantar aku ke sekolah.

sekarang aku dah bekerja. dan kerja aku menjaga pekerja agar menepati masa. datang lambat, aku bagi surat. balik awal, aku bagi surat. adakah aku masih lewat? gile ke hape tanya soalan tu kat aku. mestilah aku menepati masa, dan semestinya ikut masa aku. ha.ha.ha......

No comments: