Tuesday, August 24, 2010

Bersahur KFC

semalam (23/8/2010) aku rasakan masa terlalu lambat berlalu. badan terasa sakit sangat. inilah bahananya food poisoning, atau bahasa kampung aku akibat keracunan makanan. tu la aku dah tulis pasal makanan pasar ramadhan yang tidak bersih atau dah basi. so, aku dah boikot pasar ramadhan area econsave pandamaran.

aku tak tau sakit akibat makan apa; ayam panggangke, laksamke, kuih-muihke, atau .... err, banyak le aku beli semalam. dah hari minggu, masa banyak... banyak le momborongnya. argh.... lantaklah, paling senang aku boikot semua. may be semua makanan tu menyumbang kepada kesakitan perut aku tu, aku ni perut agak sensitif. makanan semalaman tak boleh, masakan pagi tak boleh makan tengahari, masakan tengahari tak boleh makan malam. pendek kata, selalu nak yg fresh. dah beberapa kali sebenarnya aku keracunan makanan ni, dah dah beberapa kali jugak le aku masuk wad kat selangor medical centre (dh sukar nama apa tah) dan subang jaya medical centre dulu (sekarang sime darby medical centre).

berbalik pada cerita semalam.

dari jam 1 pagi, rasa badan dah lain macam, tak leh tido. dalam jam 3 pagi, aku rasa sakit perut dan rasa muntah2. ingat nak dapat anak lagi sebab asyik2 muntah, tapi dengan perut yg jugak memulas, rasanya keracunan makanan ni. aku cari pil chi kit chit aun, takde. so, aku ke 7-eleven berhampiran, dan takde jual. aku balik rumah hampa. sakit perut menjadi2, dan lebih teruk muntah tak berenti.

kat rumah, wife yang setia turut bersengkang mata. habis badan aku disapu ubat dan minyak angin. sebab masih muntah, dan dah takde menda nak muntah, terasa sakit betul perut dan badan. aku mengambil keputusan untuk ke klinik 24 jam berhampiran. kat port klang.

dalam jam 4.30 pagi rasanya aku ke klinik. aku yakin kalau aku tak ke klinik, aku tak leh puasa. sayang wooo kalau tinggil puasa. nasib baik ada klinik 24 jam yang bukak dan ada doktor. kat port klang ni ada beberapa klinik yag beroperasi 24 jam, tapi rata2 takde doktor.

since takde pesakit lain, cepatla aku jumpa doktor. sah, keracunan makanan. aku beritahu doktor yang aku nak puasa dan minta dia bagi ubat tahan muntah. doktor tu sebenarnya nasihatkan aku agar tidak berpuasa kerana aku dah kehilangan banyak bendalir badan akibat muntah dan kerap buang air besar. oh tidak! tak sanggup aku tinggalkan puasa ramadhan ni. dah la amalan lain kurang, ni nak ponteng puasa pulak.

setelah aku berkeras, doktor beritahu dia akan berikan aku suntikan untuk tahan muntah. aku tunggu di bilik doktor dalam 10 minit untuk tengok kesan ubat suntikan tu. rasa nak muntah alhamdulillah hilang. kemudian doktor tu paksa aku makan dalam 5-6 biji ubat disitu jugak. cam budak2 je kena paksa makan ubat. aku dah la rushing nak bersahur, kena tunggu kat klinik pulak. dalam area 515 pagi kot semuanya siap. melayang gak duit aku rm70 hengget.

nak bersahur kat rumah dah agak lewat sebab trafic light banyak, masa datang tadi cepat sebab emergency. aku call wife cakap aku nak bersahur area port klang je. rata2 restoren tutup. pilihan pertama aku mc donalds. pun tutup. adui..... nak sahur pakai apa ni. Aaa... kfc. nasib baik kfc port klang dibuka 24 jam.

aku pesan set bubur kfc. tambah burger a.m. savers. since nak gantikan air yg hilang dalam badan, aku ambik air teh panas dan 2 botol air mineral. dalam kfc tu selain pekerja kfc hanya aku sorang je ada. ye la, sapelah yang suka bersahur makanan segera.

agak gelojoh aku makan sebab imsak jam 5.45 pagi. subuh 5.55pagi. syukur dapat aku bersahur. balik rumah, solat subuh jab dan cuba tidur sebab seharian tak tidur. tak dapat tidur. may be sebab sisa2 kesakitan akibat muntah masih ada. badan terasa sakit sangat. aku berjaga sampai pagi.

paginya aku hantar luqman ke tadika cam biasa. even dapat surat sakit aku ke opis jugak, kerja bertimbun. tapi kat opis rasa badan sakit sangat. aku sms GM aku beritahu aku nak balik rehat. dah alhamdulillah kat rumah aku dapat tido beberapa jam. sebenarnya agak sukar untuk aku tidur siang ni. may be sebab sakit badan aku tertidur. jam 12.00 tengahari aku dah bangun. terasa ada tangan2 kecil menyentuh tubuh aku. anak2 rupanya. mereka memegang dan memicit tubuh aku, nak urut badan aku barangkali. luqman pun dah balik dari tadika.

aku mandi manda, rehat jab, solat zohor dan kemudian ke opis. wife cam biasa muncung je. mau tak muncung, dah sakit2 pun paksa diri ke opis. aku ni jenis gila kerja barangkali. dalam sakit badan yg masih terasa aku buat mana2 kerja yang terdaya, bila busy dengan kerja tak le terasa sakit sangat badan. dah hujung bulan, banyak urusan gaji belum diberesin, apatah lagi syarikat membayar tunggakan kenaikan gaji dari bulan januari 2010 kepada semua pekerja. aku nak pastikan pekerja mendapat gaji yang cukup dan betul. syukurlah, dengan kenaikan dan tunggakan gaji ni dapatlah pekerja2 muslim syarikat aku tu beraya sakan sikit. ekonomi dah agak stabil dan syarikat mampu bayar kenaikan gaji seperti tahun2 sebelumnya.

jam 6.15 petang aku ke pasar ramadhan area rumah aku sorang2 je. tak larat aku nak singgah rumah ambik luqman dan pika. beli ala kadar je, kuih2. nasi, lauk pauk dan sayur isteri tersayang dah sediakan. cuma kuih je beli. ala, beli kuih muih ni lebih pada yang anak2 pesan; sira pisang, kuih tepung pelita, popia goreng dan ada la sedikit2 kuih lain.

lepas berbuka, solat maghrib, aku makan ubat sakit badan 2 biji. dan tidur. jam 1 pagi baru bangun, abis solat terawih aku tertinggal. perut keroncong, wife nyenyak tido bersama anak2 di bilik satu lagi. malas nak kejut dan meyusahkan isteri yang kepenatan, kejab lagi mesti dia nak bangun siapkan makanan sahur pulak. nasi masa berbuka aku tak makan tu yg rasa agak lapar. even nasi dan lauk pauk masih ada aku tak makan, takut lagi meragam perut. aku masak megi dan telur je.

dah kenyang, mata dah segar. badan pun dah alhamdulillah tak sakit lagi. solat isya' jab. then, apa lagi, tulis blog la. tengok anak2 tidur, terasa syukur je dikurniakan tubuh badan yang sihat dan keluarga yang bahagia. tidur sorang je anak perempuan aku si pika. biasanya tak leh berenggang dari aku, may be tak nak ganggu aku kot. biasanya kalau tersedar diawal pagi, confirm pika akan cari aku. manja benar anak perempuan aku ni. anak2 ni even kenakalan dan keletahnya ada yang kadang-kalanya memeningkan kepala; aku cukup bahagia melayannya.

syukur padaMu ya Allah atas nikmat sihat dan nikmat bahagia ini.

6 comments:

marinahunny said...

syukur dgn apa yg kita ada...

Unknown said...

haihhhhhh...... bile xsht, sayang nak berbuka pose...


ehh.. terckp psl diri sndr plak

Nur a.k.a admansyah said...

ala sian-nyerrr.... itu dugaan & cobaan di bln pose nama-nya! Tahniah krn kuat semangat utk teruskan puasa... susah nk cari org cam nie! (ewaahh... puji ngko sket!)

Mak Su said...

anak maksu, si w tu, sgt close dgn ayahnya :)

julietchun said...

juadah kat pasar ramadhan memang kena tapis betul2 sebelum beli, tapi kekdg terkena jugak.

alizankamar said...

salam....

apa2 pun selamat berpuasa...
semoga dapat menghabiskan puasa yang tinggal 2 minggu lagi...