Tuesday, August 23, 2011

Puasa & Food Poisoning

alhamdulillah hari ni rasa badan dah semakin ok. actually kurang sihat sejak minggu lepas. baru je kebah, dah kena food poisoning. yelah, wife dah sarat so aku tak nak bebankan wife degan memasak pelbagai juadah berbuka. pilihan bazar ramadhan banyak, so balik kerja aku singgah je beli kuih muih, air dan lauk pauk berbuka.

malang, aku kena food poisoning. hari2 aku aku ke klinik panel. emm.... even badan tak sihat, perut rasa semacam, aku gagahkan diri puasa. dan alhamdullillah masih berpuasa penuh. even, doktor ada nasihat suruh berbuka elak mudarat, aku tak sanggup. satu, malu kat anak jika tak puasa. kedua dan paling aku malu ialah pada pada Allah. dah besar panjang gini kena godaan dan ujian kecik dan nak berbuka, nampak sangat lemahnya iman.

kemuncak paling teruk ialah bersahur hari isnin. malamnya wife dah tanya nak makan apa, aku ingat nak dapat makan ayam masak merah untuk naikkan selera. so, hidangan bersahur ialah ayam masak merah. aku jamah nasi, ok. cuba makan ayam masak merah, ok. so aku mula gaulkan ayam dan nasi, dan makan. sekali suap, ok. dua kali suap..... wekkk! muntah. aku cuba makan sekali lagi, wek.... muntah lagi. aku stop makan nasi. aku ambik roti keping dan sapu dengan mayonis. sekali gigit, ok. separuh roti mayonis aku bedal, emmmm.... ok. aku mula makan lagi, dan wekkk.... semua roti berlumba2 keluar dari mulut dan perut.

wife memerhati dengan sayu. wife offer masak megi goreng. aku cuma angguk lemah. dah masak megi goreng, aku masih takut untuk makan. aku cuba makan megi goreng sehelai demi sehelai megi. emmm.. macam tak rasa nak muntah. aku ambik garpu dan suapkan ke mulut. wekk..! keluar semua. wife tanya lagi nak makan apa, aku kebuntuan dan cakap 2 biji telur separuh masak dengan kicap pun boleh. wife masak. telur separuh masak dah ready. aku pecahkan telur dalam piring. makan sikit dan muntah? tak...... baru pecahkan telur dalam piring, dan berlumba2 keluar makanan dari perut. mungkin hanyir telur masak separuh.

aku mati kutu nak makan apa. tak makan, aku memang kelaparan. masa berbuka pun aku makan sedikit je sebab asyik muntah. aku tengok dalam botol ada biskut chipsmore anak aku, aku makan sekeping dua. alhamdulillah tak muntah. tapi tak daya aku nak makan biskut tu. wife bancuhkan krim cendawan segera campballs. even ragu2, aku teguk sikit2. dan alhamdulillah tak muntah. jadi even sahur aku tak sempurna, dapatlah aku alas perut.

aku ni kalau tak bersahur memang tak boleh. kelaparan memang tahap cipan. mood pulak cam gorilla jantan kehilangan gorilla betina. ade je orang nak kena marah. tahap toleransi pulak memang low gile. silap je, surat cinta. kalau bersahur rasa nak buang orang, may be boleh sabar. may be setakat bagi gantung kerja 14 hari. heh.....

apa2pun, alhamdulillah badan pun dah lega. sakit perut akibat food poisoning dan beransur baik. pun begitu, doktor dah nasihatkan agar abiskan ubat. so, masa berbuka tak boleh terus bedal makanan sampai lupa diri. sekadar berbuka dengan sedikit air dan kuih, makan ubat, rehat dalam 15 minit, dan baru sambung makan. nak bersahur pula, bangun lebih awal dan makan ubat. lepas 30 minit ke satu jam barulah mula makan sahur. dah sakit, aku ikut je lah.

5 comments:

aza ni said...

man
tabahnya kamu,,,
berganda pahala kamu...

pB said...

moga tiada lagi episod begini

Cheritera Kami said...

dugaan abg di bulan puasa

julietchun said...

nak tinggal puasa senang, masa nak ganti tu payah :D

noreza said...

Man, ko kan ada Medical Card dari Takaful Ikhlas, gunakan la, masuk hospitak gomen, tido 2 malam pastu claim ler..lpas duit raya nak bagi kat anak2 sedara..