Saturday, August 6, 2011

Ada Arnab,Luqman Puasa

Salam Ramadhan Al Mubarak.

Lama jugak tak update, harap2 kawan2 yang setia bertandang tak rasa fed up dan terus tak datang2. alasan biasa, banyak kerja dan banyak komitmen lain.

banyak menda nak kongsi sebenarnya, tapi menda tak penting mana pun. so, aku stori je pasal pengalaman berpuasa anak lelaki aku, luqman hakim.

luqman dah darjah satu. kalau ikut umur 21 disember 2011 baru cukup 7 tahun. luqman dah puasa? actually aku dah start latih dia berpuasa since dia tadika lagi. tahun lepas, rasanya dalam 18 hari kot luqman puasa. tahun ini? ini aku nak cerita...

sebenarnya aku takdelah nak paksa luqman puasa secara rigid. aku pujuk dia puasa dan umpan dia macam2. masa bersahur, aku kejutkan dia makan even dia dah cakap tak nak puasa.

masa hari pertama puasa (1/8/2011), luqman bersahur. kebetulan di selangor memang cuti sekolah sempena 1 ramadhan. since aku kerja, kena kerjalah sampai petang. sebelum berpuasa aku dah pujuk luqman dengan macam2 hadiah termasuklah duit rm10 cash sehari jika puasa dan dibayar lepas buka puasa. luqman nampak ok. jam 2 ptg, aku call isteri tanya sama ada luqman larat berpuasa atau tak. isteri bagitau luqman dah mintak berbuka sebab tak tahan tengok adik2nya iaitu pika dan mira asyik2 makan.

aku bercakap dengan luqman melalui telefon mintak dia puasa penuh. aku ulangi tawaran duit ganjaran puasa rm10 sehari itu. luqman cakap tak naklah rm10. dengan nada yang agak kecewa aku cakap kat luqman : habis luqman nak berapa? rm100 sehari?. luqman kata "tak. rm50 sehari boleh?". rm50 sehari tu....... aku tak bagi jawapan, tapi memujuk dia terus berpuasa.

dalam jam 4 petang aku call balik luqman tanya puasa ke tidak. umminya cakap dah tak puasa. bila aku tanyakan luqman, jawapannya? "tadi luqman mintak rm50, ayah tak jawab. luqman makanlah pisang. heh.... dah la tu luqman, pergilah makan nasi sekali.

pun begitu, aku tetap mengejutkan luqman bersahur. hari kedua, puasa setengah hari. hari ketiga, setangah hari jugak. aku kena rancang strategi baru.

aku offer sepasang arnab. 2 biji lori milo sejuk, 2 kotak ais krim pisang nestle dan duit rm10/sehari. luqman setuju.

hsilnya, hari keempat luqman puasa penuh. tapi.... dia nak tengok arnab dia dulu. sebelah paginya aku ambik cuti emergency leave, kebetulan aku ada urusan bank. aku ke pasar pagi untuk mencari arnab. ada, tapi aku tak berkenan. dah besar sangat, tak sesuai untuk budak2 bermain. nak buat beranak ok lah. even arnab belum ada, aku tekad nak carikan arnab pagi tu juga. aku ke kedai haiwan yang biasa aku kunjungi dan beli sangkar arnab, bekas air, bekas makanan dan pallet sekali. even pengetahuan aku tengtang arnab ialah zero, aku tekad nak bela.

since luqman sekolah agama pagi, aku sempatlah cari2 info tentang arnab. sambil2 tu aku dah dapat tau mengenai orang bela arnab di sijangkang berhampiran rumah anak saudara aku. aku tunggu luqman balik sekolah, bawa dia sekali lagi best.

luqman balik sekolah, tukar baju dan kami terus pergi. ye lah, luqman kena ke sekolah kebangsaan pulak. alhamdulillah, tuan arnab sanggup menjual arnabnya. kebanyakkannya dah besar untuk baka dan anak2 kecik bawah 3 bulan. sebenarnya bawah 3 bulan dia dah bagitau awal tak mau jual. tapi sebab tiada yang aku berkenan, aku pujuk jugak suruh jual sepasang yang umur satu bulan lebih. termenung panjang jugak kakak tu. dah akhirnya dia setuju jual.

sambil2 nak membeli tu, aku tanya2 jugak mengenai penjagaan arnab, maklumlah tak pernah bela arnab. bela hamster pernahlah, tapi lepas jari luqman kena gigit, terus aku bagi kat orang. sebenarnya tak le susah jaga arnab ni, tapi leceh sebab berak dan kencing kuat.

so, dapat arnab kamipun baliklah. macam tak nak pergi sekolah luqman sebab dapat arnab, suka betul dia. balik sekolah kebangsaan jam 530 petang, luqman dah call aku cakap dia masih puasa dan nak ais krim pisang nestle. balik kerja jam 545 petang, aku singgah rumah ambik luqman dan bawa dia ke bazar ramadhan dan kemudian beli ais krim.

alhamdulillah, berjaya jugak luqman berpuasa sehari penuh.

3 comments:

aza ni said...

syabas izman
langkah permulaan yang baik...semoga lokman berjaya mengharungi ramadhannya dengan jayanya.

Mak Su said...

maksu pun nak jugak, rm50 sehari ;P

E-na Zarina said...

kena explain dulu kenapa kita perlu puasa spy anak2 tahu sebabnya...for me x perlu terlalu straight menyuruh anak2 puasa...yang paling penting SOLAT..itu yg lebih perlu di beri ganjaran jika mrk dpt buat 5 kali sehari...