Tuesday, August 9, 2011

Koleksi Lori Milo


Seperti aku janjikan dengan anak aku, luqman untuk menggalakkan dia berpuasa ialah koleksi lori milo. sebenarnya dah 4 biji lori besar yang aku dah poskan dan tunggu proses penghantaran yg mengambil masa 8 ke 12 minggu. sebab luqman dah beria2 dan hari2 mengadu posmen tak datang bawa lori milo, aku mintak wife simpan keretan barcode milo dan akan tukar di pusat penebusan terdekat.

since boleh kumpul 3 unit barcode 2 kg, dapatlah ditukar dengan 3 biji lori milo. pada 5/8/11, aku ke pusat penebusan di econsave. tapi hampa sebab semua dah habis. promoter tu suruh datang hari sabtu jam 10 pagi. nabis baik sabtu tu luqman habis tuisyen jam 10 pagi, ambik dia dan terus ke econsave. dekat je perjalanannya, kurang 7 minit. tapi, dah ramai yang beratur. sorang2 tebus dalam 4-6 buah lori milo. ada jugak yang tebus lebih 30 biji lori. yang melambatkan ialah rata2 orang tulis borang yang sama untuk semua lori padahal setiap borang cuba boleh tebus 2 biji lori sahaja. dan setiap orang hanya boleh tebus satu boleh sahaja.

promoter terlalu baik, dia bagi borang dan suruh tulis borang baru di tempat penebusan dan kami menunggu bagai nak gila. ye lah borang cuma untuk 2 lori milo. kalau nak 20 lori, kena tulis 5 borang. terpaksalah mereka call suami, isteri, anak, adik, kakak dan sebagainya untuk ambil nama penuh, nombor ic, nombor telefon dan alamat untuk mengisi borang.

setelah lebih satu jam menunggu, akhirnya dapatlah aku dan luqman 3 biji lori milo kecik. jadiklah. kalau ikut hati aku, memang malas nak menunggu punya. sebenarnya kat pasaraya tu ada pekerja bangladesh aku yang kebetulan datang shopping dan offer nak tolong berbaris, tapi sebab aku nak melayan anak aku tu berbaris takut tak dapat lori milo, aku berbaris je la. punya la bosan menunggu.

sebab aku peramah, ramai jugaklah aku dapat berborak. ada kakak melayu depan aku tu, dia nak tebus 24 buah lori besar. terkejut beruk jugak aku camana dia boleh collect punya banyak barcode. rupa2nya dua ada gerai makan. tapi kesian akak ni, sampai turn dia lori besar dah abis, ada kecik2 je. punya la dia tension, yg kecik dia tak nak. brader melayu belakang aku jugak hebat, nak 10 biji lori besar. dia pergi restoran dan kedai2 makan mintak barcode. ada jugak dia terpaksa bayar rm2 untuk setiap barcode sebab restoran mintak bayar (restoran mamak). brader ni rupanya dah banyak kali redeem di pusat penebusan di petaling jaya, dia siap jual di internet. katanya dah banyak dia jual. untuk setiap model (2 biji, kecik dan besar) dia jual rm80. heh... memang buat duit mamat ni.

aku setakat nak memenuhi permintaan luqman. aku saje ambik 3 bijik sebab anak 3 orang. dapatlah seorang sebijik. senyum luqman dapat lori milonya.




sampai rumah aku mintak bagi lori sebiji seorang untuk pika dan mira. heh.... masam mencuka. bila umminya ambik dan berikan pada adik2nya, meraung sakan luqman. last aku pujuk pika dan mira untuk diberikan koleksi lori yang besar seorang 2 biji bila pos sampai.

tak sampai sehari, luqman nak mintak untuk diberikan lori2 baru. luqman dan berpakat dengan umminya yang ada beberapa barcode lagi yang boleh ditebus. heh.... memang nampak sangat anak lelaki lebih disayangi oleh umminya.

No comments: