Wednesday, May 4, 2011

Kerja Isteri Adalah Mengingatkan Suami

dalam kehidupan ini, bukan semua menda kita boleh buat sendiri dan ingat sendiri. dan dengan itu Allah menciptakan pasangan bagi kita dalam bentuk Isteri. akupun begitu. eleh... dari bujang dulupun aku selalu lupa. jadi aku terpaksa minta pasangan aku (bukan isteri da....) ingatkan. sebab aku takut dia pun lupa, aku pasang banyak sikit, kalau ramai2 ingatkan lagi bagus (uweekkk).

percaya atau tidak, sedar atau tidak. isteri yang banyak bertindak sebagai pengawal masa dan pengingat, emmm... bagi diri aku la.

antara tugas isteri aku yang bertugas mengingatkan ialah :-
1)ingatkan suami dia suruh balik rumah bila habis keroje. aku kan workohorlick (kerja sambil minum horlick), so kenkadang, lupa waktu balik.

2) ingatkan suami suruh solat. kerja, meeting, interview, kerja luar.... rushing sana sini; isterilah ingatkan "abang dah solat zohor? lagi 5 minit nak abis waktu.... bukan bizibodi, tapi nak masuk syurga sama2.

3) ingatkan suami waktu makan. aku ni nampak saiz macam asyik makan tak henti2. tapi sebenarnya bila asyik bekerja, lupa waktu makan. kalau asyik la, kalau tak asyik.... mmm... sanggup keluar ofis pergi beli goreng pisang.

4) ingatkan suami ambik anak tuisyen / kelas tambahan. waktu sekolah biasa mmg dah gajikan orang ambik dan hantar anak sekolah. tapi kalau ada waktu kelas tambahan, mmm biasanya ambik sendirilah. kalau isteri tak ingatkan, jenuh la anak menunggu. bukan lupa, tapi asyik buat kerja atau membaca (kononnya)

5) ingatkan suami suruh makan ubat. ini kalau aku tak sihat la. aku suka sangat kalau rasa tak sihat je, terus pergi klinik. mc memang aku tak suka. makan ubat? lagilah aku tak suka. dengan adanya sedikit ingatan dan bebelan isteri, kenalah makan ubat ikut masa ditetapkan.

6) ingatkan benda2 keperluan suami. aku jangankan nombor telefon; saiz baju, kasut, seluar even saiz spender sendiri pun tak ingat. kadang2 aku terpergi pasaraya sorang diri dan terfikir nak beli spender,mmm... aku akan call wife dan cakap perlahan2 "err.. ayang, spender abang pakai saiz berapa ye???".

7) ingatkan tarikh2 penting. jangankan tarikh lahir anak2, tarikh lahir aku sendiri pun aku selalu lupa. jadi, isterilah ingatkan bahawa tarikh sekian2 tarikh lahir anak, kena beli kek, hadiah.... nanti anak2 merajuk. err... isteri kalau bab2 tarikh lahir anak2 dan aku dia ingatkan, tarikh lahir dia, tarikh kahwin... dia suruh aku ingat sendiri. heh... ade ke patut!

8) ingatkan supaya telefon mak ayah aku. aku bukan tak sayang mak ayah aku, tapi dah terbiasa balik kampung. kalau ada call bagitau tak sihat, balik kampung atau call. kalau takde call, maknanya semuanya sihat2. isteri akan selalu ingatkan "abang, dah 2 minggu tak call papa, kang merajuk papa nanti.". aku kadang2 main2 sms je dengan papa aku. senang. bukan sayang duit, tapi tak nak kacau papa aku, dia tu bizi, dengan lepak kedai kopi, dengan layan bola sepak, dengan layan wresling.

9) ingatkan suami tentang channel tivi. even aku duduk rumah,isteri akan ingatkan "bang, cerita house dah start tu, cukuplah layan kartun". aku layan kartun sambil layan anak2. isteri tau kalau aku terlepas rancangan kegemaran aku, mood aku memang hancus. even astro ada tayangan semula, ia tak sama.

10) ingatkan bayar bil2. ini tiap2 bulan, even menda rutin isteri akan tetap tanya. kadang2 marah jugak aku. dia tanya, bil2 dah bayar. aku jawab dah. dia tanya, bil astro dah?. aku cakap dah. dia tanya bil telefon dh bayar?. aku cakap dah. dia tanya bil broadband dah bayar?. aku jawab dah la, bil telefon dan broadband kan sama2 maxis, mestilah bayar sekali. even aku kata semua dah bayar, dia tetap tanya satu2. kadang2 hangin satu badan, tu yang aku malas jawab, tapi saje je letak resit bayran dari maybank2u depan dia. bila dia tanya, aku jawab "tengok sendiri je resit tu.

11)ingatkan suami nak pakai pakaian mana. pakaian dah ditetapkan, so isteri tak suka aku sepahkan aku pun almari. isteri akan letak pakaian yg aku nak pakai siap2 atas katil pagi2. kalau dia tak letak, aku akan pilih sendiri mana aku suka. aku peduli apa even warna spender tak maching dengan warna stoking. so what?


arghhh... banyak lagi sepenarnya menda2 kena ingatkan aku, tapi biarlah aku cerita lain kali pulak. aku ingat2 la, may be dulu aku banyak makan semut, tu yang aku selalu lupa.

1 comment:

Anonymous said...

hahaha
jangan bengang bila tanya bil dah bayar belom, kang kena potong