Thursday, May 12, 2011

Durian Musang King

hari ni gara2 teringin makan durian, aku ke pasar malam. err... tujuan sebenar ialah kerana isteri nak makan laksam. keinginan isteri yang berbadan dua, kenalah tunaikan segera. kang meleleh air liur anak bila keluar nanti jika hajat tak dipenuhi. kalau dah sampai pasar malam, macam2lah dibeli. untuk aku cuma nasi kerabu dengan hati/pedal ayam. sebab laksam aku rasa tak berapa mengeyangkan, aku beli nasi dagang dengan ikan aye (tongkol). kemudian beli kuih2 sikit, buah2 sikit. sikit kata kau, sengketlah jugak bahu aku menjinjingnya. sayur-mayur, ikan, lauk tak beli ke? sori.... not my taste beli ikan pasar malam ye!

ha.ha.ha.... ayat perenggan atas yg last sekali tu aku mengarut je. memang aku tak suka beli lauk2 pasar malam bukan sebab aku gile pangkat atau perasan kaya, tapi sebab aku memang tak suka. malas nak membawanya, kalau kat pasaraya boleh letak dlm troli je. faham2lah anak ramai, mana nak bawa barang, nak pimpin anak, nak dokong anak.

penghujung jalan nak balik ada penjual durian (emmm memang tiap2 minggu sejak berzaman dia berniaga disitu). ingat nak beli durian yang murah2 je, ala yg dlm rm4-5/kg. tiba2 aku terperasan durian musang king. DURIAN MUSANG KING yang famous amos tu. lepas berunding, dapatla rm12/kg. since duit dah banyak abis kat pasar malam, dan aku yakin duit tinggal serdak dalam poket, aku pilih durian musang king yg kecik2 je.

penjual : abang nk berapa bijik?
pembeli : sebijik cukup la (sambil pilih buah kecik)
penjual : ini buah cantek (sambil pegang dan nak membukanya)
pembeli : opss bang, tu besar sangat, saya duit ada sikit je ni bang. tak mampu bayar nanti.
penjual : ini buah gerenti bagus bang, musang king ni..
pembeli : tapi duit takut tak cukup bang, jangan potong dulu, timbang la dulu.
penjual : ala boleh... (sambil membuka kulit). cuba abang rasa isi dia
pembeli : (merasa) emm sedap, pahit sikit. memang best la bang. ini first time saya rasa ni bang. tapi berapa kilo bang. duit tak berapa nak cukup ni.
penjual : (menimbang) mmm...... 4 kilo lebih sikit bang, kira 4 kila dah. saya bagi rm12 sekilo, jadi rm48.
pembeli : err... memang tak cukup duit bang. tengok la barang saya beli dah penuh tangan ni bang. (mengeluarkan duit dari poket dan dompet). maaf bang, tak cukup!
penjual : berapa ada.'?
pembeli : banyak tak cukup ni bang. bagi saya yg kecik dah la bang.
penjual : duit ada berapa?
pembeli : (mengira sekali lagi) mmm... rm29 je bang.
penjual : takpe lah, dah rezeki abang, bagi je lah rm29 tu.
pembeli : err... saya nak cucuk duitpun mesin atm jauh ni bang, tak kan nak berhutang.
penjual : tak payah, rm29 cukup. kira halal. abangpun dah banyak kali beli kat sini, saya cam.
pembeli : mmm... tak rugi ke bang.
penjual : takpelah, dah rezeki abang. saya halal. takde sape marah, saya tokey, sape nak marah.
pembeli : terima kasih banyak bang. Tuhan saje membalasnya.
penjual : sama2. kalau rosak, mai tukaq ye. durian ni gerenti baik punya.
pembeli : ok bang.

seikhlasnya, akupun tak tau kalau ia durian musang king sebenar atau tipu. durian mahal, manalah mampu nak makan. dah dia kata musang king, aku kata musang king jugak lah. cuma rasa dia aku rasa memakannya puas hati. ulasnya kuning dan isinya sangat tebal. bijinya ala.....hai, cinonetnya. kalau tanam bijinya confirm memang tak tumbuh.

durian tu kami sekeluarga terus pulun, tak ingat dah nak makan laksam ke, nasi dagang ke, atau nasi kerabu. bau dia..... semerbak. anak2 setakat seulas seorang dah surrender. isteri setakat makan seulas setengah, takut baby panas katanya.... heh.... aku? setakat sebiji je la (woi... samdol, dah beli sebiji durian, takkan makan 2 bijik pulak). aku kalau ikit perangai aku, setakat sebijik tu apalah sangat, budak kampung. kat rumah papa aku di batu balai... heh... bukak je pintu dah ada pokok durian. kecik2 dulu, jangankan kata nak makan durian malam2, kalau bulan puasa.... pukul 2-3 pagi pun pekena durian dulu sebelum bersahur.

bab2 menyuluh durian ni, memang ekspert. tak payah pakai torchlight, main cium bau dan raba je. lagi best masa kecik2 dulu, aku ngan adik2 aku suka berebut cari durian sape dapat dulu dan sape dapat paling banyak. even hari cuti sekolah, even memang durian tu memang takde manusia lain nak kutip selain keluarga kami, tak kisah. rebut tetap rebut. kami bangun seawal 6-7 pagi, tak sempat solat subuh, kami suluh durian dulu. lagi thrill sebab ada anai-anai kepala besar tu, err... kami panggil 'kokkiak'. kalau menatang tu gigit, sakitnya Allah saje yg tau. even dah bunuh dia, kepala dia masih melekat kat bahagian kena gigit.

tapi kena gigit tu apalah sangat berbanding keseronokan berebut cari buah durian. tapi datuk aku iaitu tok mat ada bagi petua nak halang gigitan kokkiak ni. ape? tak perlu jampi serapah, cuma kacipkan gigi atas dan bawah sepanjang mencari durian. aku berani gerenti potong ayam, kokkiak tu memang tak dapat gigit punya, even disuakan kaki atau tangan kepadanya.

itu durian kat rumah papa aku, bersebelahan dengan rumah datuk aku di batu balai. kadang2 tu kalau cuti aku bermalam rumah datuk aku di chengkuak damak. lagi banyak durian dia. lagi best berebut durian sebab sepupu2 aku ramai yang tinggal sebelah menyebelah rumah aku iaitu haji daud tu. sape awal, dia dapat durian banyak. kira hebatlah. padahal, semua durian dikutip semuanya letak rumah datuk jugak, semua orang makan sama2 jugak. berebut memang bestlah.

oklah, sembang jauh pasal durian ni, ini aku sertakan gambar durian yang aku beli tadi yang dikatakan durian musang king. kalau sape2 tau ia bukan, cepat2 beritahu aku. biar aku pergi sembur sikit abang jual durian tu. tapi kalau betul, minggu depan aku boleh pergi beli lagi. he.he.he...




5 comments:

Unknown said...

aku tak makan durian. haha.

Cheritera Kami said...

wa lau mkn duyan musang king leh demam..panas...

Anonymous said...

aku nampak ja gerai2 durian tepi jalan tp x singgah

belum merasa lg durian ni

Shasha Mohamed said...

Wah, durian musang king. Tak pernah dengar nama dia.
Sedaap ke, saya suka ;)

WanMahani Bt Abdul Latif said...

huhuhu..menarik nye entry..betul la tu musang king..bijik cenonet...