Saturday, April 23, 2011

Undang-undang Jahiliah

dalam kita bekerja dengan orang, atau syarikat, kita kena patuh undang2 dan peraturan yg telah ditetapkan. yg menetap peraturan kalau ditempat kerja mestikan majikan atau boss kita. boss kita pulak bukannya boleh buat peraturan sesuka hati makbapak dia walaupun itu makbapak dia punya syarikat. undang2 perburuhan di malaysia ni masih kena berpaksikan akta kerja 1955 dan macam2 lagi. maksudnya even ada syarikat suka2 hari bagi cuti tahunan, cuti tahunan minima yg ditetapkan oleh undang2 ialah 8 hari setahun. nak buat peraturan syarikat, yg minima kena bagi 8 hari, kalau nak bagi 20-30 hari setahunpun boleh. nak bagi cuti tahunan 31 hari sebulan pun boleh. i like....

dan dalam syarikat, orang yang menguatkuasakan peraturan ialah jabatan HR. heh... cam polis bantuan jugaklah kerjanya, tapi kuasanya lebih besar. polis bantuan ni pada aku kadang2 terlebih sudu. kalau dalam bank atau pejabat kerajaan tertentu, suka2 hati nenek dia je nak marah2 orang. macam kita ni bodoh je, woiii samdol kalau ko pandai sangat, apsal jadi polis bantuan, jadiklah ketua polis negara (apsal aku marah sangat kat polis bantuan ni??).

dalam mengikut peraturan bertulis seperti cuti, waktu kerja, disiplin, gaji dan sebagainya; ada sebenarnya undang2 yang tidak bertulis (unwritten law). undang2 bertulis memang la dalam bentuk tulisan, biasanya dalam offer letter, term & conditions, memo, circulation dan sebagainya. ia lebih difahami dan dihebahkan kepada semua pekerja. kelau tak ikut peraturan bertulis ni, nenektiri di syarikat iaitu HR akan ambil tindakan termasuk surat peringatan, amaran dan termasuk buang kerja. heh... bagi aku, undang2 ni sangat senang kalau nak ambil tindakan jika ada pekerja yang melanggarnya.

satu jenis lagi ialah undang2 tak bertulis, ia tak ditulis dimana2 even di batu bersurat atau email. peraturan di sekadar arahan boss yang diberitahu kepada sebahagian orang, may be orang baru tak tau dan ccenderung melanggar peraturan secara tak sengaja. tindakan? heh... kalau tak bertulis, faham2lah ia biasanya tidak sah disisi undang2. nak ambik tindakan biasanya undang2 itu bersifat underground punishment. nak bagi surat amaran atau buang, kena surat rasmi, memang mamposlah kalau tulis sebab ia boleh dibawa ke pejabat buruh atau pejabat perhubungan industri atau ke mahkamah sivil. hukuman biasanya lebih kepada amaran lisan, kaunseling lisan, tekanan, diberi lambakan kerja, tidak diberi kerja langsung (quarantine), dihalang bergaul dengan rakan sekerja, atau dipaksa berhenti kerja.

alhamdulillah tempat kerja sekarang takde undang2 jahiliah itu. kalau adapun ia setakat apa yang boss suka tengok. contoh? emmmm ..... ok aku bagi satu, dan ini je satu2 unwritten law yg kami ada. waktu bekerja adalah dari isnin hingga jumaat, 5 hari seminggu. waktu kerja ialah dari jam 8.00 pagi hingga 5.45 petang. kami beri kelonggaran kepada para executive untuk masuk lewat, tidak lebih dari 8.30 pagi (kalau lagi besar pangkat, lagi lewatlah diorang masuk kerja). so, dah bagi kelonggaran masa masuk, mereka kena ingat bahawa balik kerja nanti janganlah sharp2 5.45 pm dah terpacak di pintu pagar dan punch card. kalau balik sharp2 545pm pun bukan suatu kesalahan, tapi ia sesuatu yang dipandang tidak mulia. takde siapa cerita pasal peraturan ni kepada para executive, not even in my formal orientation for new intake. tapi ia dicerita dari satu mulut ke telinga orang lain, dan dari generasi ke generasi.

so, lupakan pasal unwritten law campany aku sebab ianya tak mencabar dan seumur kerjaya aku disitu, takde satu orangpun pernah diambil tindakan sebab balik ngam2 ho jam 545 petang.

ni aku ada satu cerita. kisah ni berlaku kat syarikat yang aku kerja dulu. dulu la. bukan syarikat pertama, ketiga atau keempat. kat syarikat kedua? ya betul!!!, mana korang tau ye.

di syarikat kedua, syarikat jepun tapi dah dikuasi oleh orang cina malaysia. lady boss. aku kerja kat sini macam kerja dalam akuarium. HR department duduk dalam bilik bercermin lutsinar yang dikeempat2 penduru bilik kami boleh memerhati suasana diluar dan orang boleh perhati kerja2 kami. satu penjuru menghadap production. perjuru kedua menghadap kantin. penjuru ketiga menghadap bilik loker pekerja. dan penjuru keempat menghadap meeting room dan bilik training. cam akuarium betullah.

sebab kami menghadap production, loker, dan kantin; pergerakan pekerja memang kami nampak dan perhatikan. selalu jugak aku usha2 awek yang lalu lalang. opsss, maksud aku memastikan mereka ikut peraturan, tu yang kena perhati. eleh... aku bujang lagi masa tu, so tak salahpun kalau aku jatuh hati pada sesiapa.


Gambar Hiasan : Aku (dua dari kanan)bersama-sama rakan sekerja syarikat lama semasa majlis Annual Dinner.


since aku baru masuk, aku hairan kenapa pekerja wanita Islam bila jumpa diluar pagar kilang, bertudung. jumpa kat kantin bertudung, tapi masuk production, free hair. lagi lahanat aku tengok ialah bila sampai kilang mereka ayu bertudung, lepak2 dikantin sementara loceng berbunyi mereka bertudung. bunyi loceng mereka terus tanggal tudung dan bekerja. minum pagi, pakai tudung balik. makan tengahari, bertudung, masuk kerja tanggal tudang balik. minum petang, bertudung, kemudian tanggal balik. balik kerja, bertudung balik. hehh... munafiq!

ye, munafiq itulah pandangan pertama aku bila tidak gejala pakai tanggal pakai tudung ni. pada aku kalau ko nak pakai, pakai terus. kalau tak nak bertudung, jangan bertudung. bab dosa pahala korang tanggung la sendiri. kat padang mahsyar nanti akupun bukan boleh defend korang, aku sendiripun entah lepas ke tak lepas melepasi titian siratul mustaqim. Insyallah, aku berdoa agar lepas dan masuk syurga Allah.

since aku orang budiman walaupun dah berkoyan2 aku mengata dalam hati pasal gejala tudung ni, aku memberanikan diri bertanya kepada salah seorang staff aku. dan, betullah apa yang terjadi, memang wujud undang2 purba disini. tidak dibenarkan pemakaian tudung didalam tempat kerja. jadi wanita Islam malaysia dan indonesia memang akur dan tidak dappat bertudung masa bekerja. dalam tempat kerja termasuklah production area dan office. aku bertanya HR manager tentang apa yg aku dengar, dan ia mengesahkan. heh.... tak sangka aku masih dalam zaman jahiliah. even sembahyang dibenarkan dan suraunya besar, aku masih ralat tentang pemakain tudung. yang free hair, lantak depa lah. tapi yang memang dari kecik bertudung, kerja sini kena tanggal tudung masa bekerja, aku rasa macam aku kongsi sekali dosa peraturan ni. yang jadi mangsa terbesar ialah wanita seberang sebab mereka dibah kontrak kerja 3 tahun, mereka terpaksa lupakan tudung masa bekerja. even aku suka jugak tengok mereka yang adakalanya lebih ayu tidak bertudung dengan leher yang jinjang, akukan konservatif, aku lebih suka wanita bertudung.

bertudung ini suatu contoh. ada jugak syarikat2 lain yang lebih firaun dalam undang2 rimba (unwritten law) mereka. ada yang tidak membenarkan bekerja bersolat dan memaksa pekerja Islam terpaksa curi2 bersolat. ada juga mewajibkan pekerja mendedahkan aurat seperti menampakkan susuk tubuh, longkang... dan sebagainya. imej korporat kata mereka, cam lahanat. yang lagi lahanat bila kita selidik kadang2 yang buat peraturan jahiliah dan tidak Islamik ini adalah orang Melayu dan beragama Islam. heh...

aku tak lama disyarikat tu. satu sebab malas nak berkompromi dengan undang2 jahiliah. kedua sebab manager aku tu tiba2 kena strok dan berhenti kerja, diganti dengan manager baru yang betul2 tak tau apa itu kerja2 HR. tak tau belajarlah, tapi ini bodoh sombong.

apa boleh buat kalau ada bekerja disyarikat yang amalkan peraturan jahiliah ini? laporkan kepada jabatan buruh, jabatan perhubungan industri dan badan2 kerajaan yang berkaitan. jangan laporkan kepada HR, mereka macam anda tertakluk kepada peraturan jahiliah itu jugak. ala merekakan polis bantuan kilang.

4 comments:

Anonymous said...

nasib baik tmpt aku benarkan aku keluar solat ke masjid berdekatan sebab kat opis takdak surau. ada tempat tu surau tak bg... nak bg keluar pun x bg

dengar cerita diorang nak bersihkan stor, ganti jd surau. oklah drpd takdak

aza ni said...

Assalam man
terus terang aku katakan aku buta hr dan admin...
aku lebih suka akur,tapi bila melibatkan hal hal agama, aku akan suarakan bukan lawan, hatta station manager sekalipun...

aku setuju tindakan kau bertukar,ya aku pasti kau telah cuba mengubah keadaan ke lebih islamic...

adakalanya mmg payah nak menegakkan syiar,kalu diadulan pada pihak berkuasa pun kemungkinan tiada tindakan...

aku faham dilema itu.

yakinlah izman, kita buat sedaya yang mampu, sebijak yang mamapu, sehemah yang mampu.Tuhan tak pandang hanya pada kejayaan, tapi juga usaha kita..

suriani said...

sabar jelah..
tu je yg buleh dorang lakukan..
ramai yg susah cari keje, tu yg dorang stay jugak, walaupun terpaksa berlawanan dgn fitrah islam ek?

ANNAS said...

Hari ini kaum Muslimin berada dalam situasi di mana aturan-aturan kafir sedang diterapkan. Maka realitas tanah-tanah Muslim saat ini adalah sebagaimana Rasulullah Saw. di Makkah sebelum Negara Islam didirikan di Madinah. Oleh karena itu, dalam rangka bekerja untuk pendirian Negara Islam, kelompok ini perlu mengikuti contoh yang terbangun di dalam Sirah. Dalam memeriksa periode Mekkah, hingga pendirian Negara Islam di Madinah, kita melihat bahwa RasulAllah Saw. melalui beberapa tahap spesifik dan jelas dan mengerjakan beberapa aksi spesifik dalam tahap-tahap itu