Friday, April 29, 2011

Jumaat : Penghulu Segala Hari

malam ni hancus sesi bersukan badminton aku gara2 melayan majlis perkahwinan putera william. aku bukan nak tengok orang kahwin, tapi nak tengok suasana dan protokol majlis diraja. orang kebanyakan macam aku ni jakun la pasal2 adat2 dan tatasusila istana ni.

sambil2 layan perkahwinan tu, aku bukaklah surat2 yang baru sampai. macam2 ada: ada bil astro, bil pembentungan, kad kredit, dan surat2 lain. antara yang menarik hati aku ialah surat dari google.


ini kali kedua aku dapat dari google. yang lepas dapat rm150, kali ni hanya rm125. oklah, orang beri even seposen, duit jugak. ambik je lah. duit ni bukan boleh cash out, tapi duit google adsense untuk digunakan bagi mengiklan pasal web atau blog kita di internet.

ok cukup pasal duit google. nanti orang kata aku riak atau kata aku eksen padahal orang lain dapat ribu riban pun tak kisah. ye lah.... sikit2 pun duit gak, ambik je lah, rejeki hari jumaat yang mulia ini.

cerita pasal hari jumaat, iaitu penghulu segala hari ni kadang2 buat aku sangat2 sedih. aku bukan orang alim nak bersyarah agama, tapi sekadar mengingatkan diri sendiri. gejala tak bersoalat jumaat ni dah berleluasa sangat. aku malas nak buat cerita bohong, korang tengoklah disekitar korang berapa ramai orang lelaki yg dah mumayyis yang tak ke solat jumaat. orang jantan tu jangan la pulak tak ke solat jumaat semata2 nak pastikan yg aku cakap ni betul atau tak.tanya je kawan2 pompuan seopis anda. kedai2 makan penuh dengan orang jantan makan, sembang2 dan hisap rokok tanpa malu dan segan. restoran melayu bisanya tutup kecuali yang ada pekerja perempuan. yang mamak? even mengaku muslim, sangat jarang restoran mamak tutup masa solat jumaat. mereka gilir2 ke solat jumaat. heh... mamak!

pergi solat jumaat kita suka pergi dekat2 khatib dah nak abis baca khutbah, tu pun lepak kat atas motor atau dalam kereta sambil hisap rokok atau dengar lagu. cam haram. pergi ke masjid pulak pakaian cam nak pergi pasar malam. baju gambar2 tengkorak ada, gambar artis ada, seluar jeans koyak lutut ada, baju nampak bulu ketiak sepanjang 9 cm ada. nak pergi rumah Allah, tapi tertib tak ada. siap pakai rantai emas dan bersubang lagi. kita yang duduk sebelah menyebelah tumpang berdosa sebab mengata dalam hati. zaman sekarang tok2 imam dan bilal hanya bekerja makan gaji, buat apa nak bising2 menegur perbuatan mereka. ibadat itu mereka dengan Allah. heh.... kalau kat kampung aku, even bukan imam, orang kampung yang lebih tua suka menegur pakaian dan kelakuan anak2 kampung yang keterlaluan. mereka tak peduli anak sape, yang penting tanggungjawab tegur menegur itu diamalkan.

aku berani cakaplah bahawa yang pergi dengan begitu tertib kebanyakkan adalah orang bangla dan indon. mereka takde kenderaan, menapak je ke masjid, tapi reti nak pakai sarung dan baju yg bersih dan tertib sesuai untuk mengadap Allah. bab pakai minyak atar tu aku malas nak ceritalah even kadang2 aku duduk sebelah mereka rasa nak pitam.

satu lagi masjid dah jadi macam markas politik, tempat mengedarkan risalah2 politik, kempen2, jual bundle dan sebagainya. ada masjid port klang, dalam masjid sembahyang tonggang tonggek, kat luar ada gerai tunjuk gambar kemaluan lelaki menegang digayut dua biji kelapa. jual ubat kuat. heh....

untuk diri sendiri dan rakan2 yang masih belum insaf tentang betapa berbahagianya kita di malaysia dapat beragama dengan aman. sembahyang takde orang kacau, cuma nak dengan tak nak je. solat jumaat tu sewajibnya pergilah, seminggu sekali je. ustaz aku dulu pernah kata kiamat akan berlaku pada hari jumaat, manalah tau kot2 duduk2 layan movie lucah dirumah hari jumaat, mati tertimbus pulak.

sebagai selingan mari kita lihat bagaimana susah dan azabnya masyarakat Islam di negara luar bersolat jumaat. aku dapat dari email dulu, katanya dari kazastan. dalam salji tebal solat jumaat berjemaah lagi, kat luar masjid pulak tu. kat malaysia? jangankan kata ribut petir, hujan renyai2 pun dah ponteng solat.





No comments: