Tuesday, July 28, 2015

GAJI BANGLA RM5K

Gaji Bangla Rm5K.
kes payslip seorang pekerja bangladesh yang tersebar menjadi viral kerana gaji bersihnya melebihi RM5000. sebagai orang HR, aku juga gatal nak tumpang semangkuk memberi komen biarpun tak tahu hujung pangkal cerita sebenar.
berdasarkan payslip sahaja, sukar untuk kita membuat telahan tepat. lagipun pada aku apa masalahnya jika bangla bergaji RM5K sebulan.
umumnya; berbanding pekerja tempatan yang rata-rata memilih kerja, mereka biasanya bekerja sekurang-kurangnya 12 jam sehari, 7 hari seminggu. mereka enggan bercuti, kecuali benar-benar sakit.
jika mereka bekerja 5 hari seminggu, pada bulan jun 2015 terdapat 5 hari mereka mendapat 2.0X / 3.0X iaitu 4 ahad & 1 PH.
pelarasan adalah subjektif, boleh jadi ia wang terkurang bayar atau lain-lain faedah kewangan yang tidak dinyatakan secara jelas didalam penyata gaji. pada aku mungkin ia bersifat 'one off'.
pada aku majikan mereka sangat baik kerana tidak memotong bayaran levi pekerja asing yang dibayar kepada imigresen yang didahulukan oleh majikan.
kesimpulan :
aku yakin bangla tersebut telah bekerja secara bersungguh-sungguh untuk mendapat gaji yang halal bagi membantu keluarganya di bangladesh. harus diingat, untuk mereka datang bekerja ke malaysia, mereka membayar agen ribuan ringgit, malah majoritinya mencagar tanah dan rumah kepada ceti.
membandingkan pekerja bangla dan pekerja lokal juga tidak tepat kerana kita tertakluk kepada pelbagai jenis potongan seperti EPF, SOCSO, PCB, Zakat serta pelbagai jenis hutang buatan sendiri.
mana mungkin kita hidup berkoloni seperti mereka.
dah... pergi buat kerja. asyik kompelin bangla gaji mahal, tapi kita asyik menghadap internet sahaja kerjanya.

Nota : dipetik daripada facebook peribadi izman pauzi.

No comments: