Friday, January 16, 2015

BERDOALAH !

Berdoalah!

Aku yakin diketika ini ramai ahli keluarga hj Daud masih belum lena lantaran ada ahli keluarga yg sdg diuji dgn kemalangan kenderaan beberapa hari lepas.

Biarpun jasadku jauh di klang, sbg keluarga aku juga merasa sakit dan sedihnya; Darahnya & darahku dari benih yg sama. 

Dari jauh ku kirim bacaan yasin agar sepupuku diberi kelegaan dan kesembuhan dgn izin Allah.
Dlm bersedih dan berdukacita jgn kita lupa bhw Allah yg mengatur ajal dan maut.
Ketahuilah bahawa sakit bukan syarat mati.
Aku teringat suatu kisah.
Beberapa tahun lepas, papaku yg mengidap kencing manis, sakit jantung & kanser paru2 sgt nazak di hosp jerantut. Kami adik-beradik telah dinasihat utk bersedia utk sesuatu yg terburuk, kematian.
Aku, kakakku Idayu Pauzi, adik2ku Imran Pauzi Imran & esam Andika Hakimi dan adik2 lain bergilir menjaga papa di wad. Sesaatpun kami tak sanggup berpisah. 

Ada kalanya kami berebut berjaga, sampai nurse halau keluar kerana max 2 org shj dibenar menjaga pesakit. Xpe, aku berjaga diluar. Mmg aku takut tinggal diluar sbb bilik mayat berdekatan.
Guard & nurse wad? Mereka pun tidur jgk. Ada sorang jg kaunter dan selebihnya akn tidur di bilik khas nurse. Tu biasa sepanjang aku jg papa aku. Biarpun aku ketakutan, aku lbh takut kehilangan papa aku. Hanya papa yg kami ada stlh mami aku meninggal dunia semasa aku berusia 8 thn.

Di subuh itu papa sakit tenat, matanya terbeliak, nafasnya spt lembu disembelih. Doktor kata sudah tiada harapan. Kami disuruh redha dan memanggil ahli keluarga jika nk bertemu papa semasa beliau masih bernyawa.

8am itu, kenalan papa yg juga seorg imam bertandang. Lantas bertemu dgn aku. Katanya hidung papa sudah jatuh, sendi2 sudah merenggang. Mmg itu tanda ajal sudah di kerongkong katanya.

Tadi kata doktor, ini kata imam: serupa, maut akan tiba bila2 masa sekarang. Aku panggil ibu tiriku, kakak dan adik2 berbincang dan memutuskan utk maklum kpd ahli keluarga besar. 

Kurang 1 jam, hosp jadi sesak. Segenap ahli keluarga & jiran dtg melawat. 

Tiada sekatan melawat lagi. Petugas am wad dah bagikan surah yasin buat kami. Bacaan yasin tidak putus2 hingga ke ptg.

Menjelang maghrib, hanya kami keluarga terdekat sahaja yang ada. Pelawat sudah tidak dibenarkan masuk ke wad. Aku meminta diri utk solat bersama imran. Papa dijaga oleh kakakku , esam dan ibuku.
Usai solat, baruku sedar bahawa aku tidak makan dari pagi. Seluruh ahli keluargaku juga begitu.
Aku dan imran ke bandar jerantut utk mcari nasi. Tiba2...

Esam call bgtau papaku nk mkn bubur nasi marrybrown. Berbakul sumpahku pd esam. Mana mungkin papa yg dari subuh seperti ayam disembelih tiba2 meminta bubur nasi.

Telefon disuakan, suara papa ditalian. Air mata aku bercucuran. Aku menjerit keriangan.
Papa makan bubur nasi marrybrown dgn berselera. Teh air kegemarannya juga dihirup seolah2 beliau tidak pernah sakit.

Malah papa menyuruh kami adik beradik balik ke rumah jenguk anak2 dan ibu yg disuruh menemaninya. 

org kata papa tlh 'cheated death'. Tapi sebenarnya Allah belum putuskan nyawa kerana sakit dan nazak bukan syarat utk suatu kematian.

Papa hidup utk suatu tempoh yg agak lama sehingga beliau di jemput ke alam abadi dgn begitu pantas dan mudah.

Al fatihah buat papaku Pauzi bin Muhammad.

Utk keluarga ayahda shaari, bersabarlah disaat getir ini. sama2 lah kita berdoa agar Ahmad Naqiuddin masih diberi peluang utk berbakti kpd Allah dan Rasulnya di atas dunia ini. Semoga beliau diberi kesembuhan dgn izin Allah.

Gambar kenderaan Ahmad Naqiuddin yang kemalangan. Ehsan ahli keluarga melalui whatsapp.


UPDATED : Arwah Ahmad NAquiddin bin Shaari telah meninggal dunia pada 16/1/15 dan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kg Damak, Jerantut.

Al Fatihah.

No comments: