Wednesday, April 16, 2014

CHARITY BAZAAR 2014 @ RUMAH KEBAJIKAN PERSATUAN PENJAGAAN KANAK-KANAK CACAT KLANG SELANGOR - Part 2


Assalamualaikum & Salam Sejahtera.

Kita sambung....

Pada hari ahad (13/4/14), aku sekeluarga kembali ke rumah kebajikan ini dengan membawa sedikit sumbangan. antaranya ialah :
2 pek beras 10kg
12 pek gula 1kg
2 tray telur 30 biji
1 botol minyak masak 5kg
1 botol pencuci lantai 10 liter
2 botol pencuci pakaian 10 liter
3 botol pencuci pinggan 10 liter (sumbangan Hamba Allah)
Wang tunai (sumbangan Hamba Allah)

sumbangan ini tidaklah besar, atau niat nak menunjuk2. ia sekadar pertolongan yang mampu aku sekeluarga hulurkan.

kami sekeluarga meluangkan masa dalam satu jam disana. kami melihat beberapa sukarelawan turut datang membantu bila hari sabtu dan ahad. sukarelawan berbangsa cina dan india. orang melayu macam aku? memang duduk depan tivi je lah hari minggu.

berbual lanjut dengan Mr Morgun, pengerusi rumah kebajikan itu, banyak kisah duka. yuran pengajian / persekolahan di sekolah khas sudah 5 bulan tertunggak. jumlahnya mencecah RM3000. dengan seramai lebih kurang 70 orang penghuni dan 4 pekerja, kos pengurusan rumah kebajikan ini melebihi RM32,000 sebulan. mereka mengharap ehsan derma dari dermawan seperti kita semua.

even Mr Morgun tidak menceritakan, aku dapat tau bahawa orang Melayu/Islam tidak mahu atau  sangat kurang untuk menderma kepada mereka kerana mereka dinaungi oleh bukan Islam. namun, harus diingat, 6 penghuni mereka adalah orang Islam yang majoritinya lumpuh 100%. mereka tidak didikriminasikan. siapalah kita untuk menidakkan sumbangan kepada penghuni cacat ini. lupakan pasal bangsa dan agama penghuni ini, just bagi derma sebab mereka tidak mampu menguruskan hidup mereka sendiri.

jangan kata aku dan wife tidak bersedih dan menangis mendengar kisah mereka yg diceritakan oleh pekerja dan sukarelawan disini,malah anak2 mengalir air mata. bayangkan, ada anak orang Islam yang diberi kepada mereka sedangkan ibubapa mereka tinggal berhampiran. ya aku tau sukar menjaga mereka yang cacat lantaran terpaksa untuk mencari nafkah. tapi, bila anak itu masuk ke hospital kerana sakit dan dihubungi rumah kebajikan itu.... ibubapa mereka enggan datang melawat. hari raya juga tidak diambil, atau langsung tidak dijenguk anak mereka.

tatkala aku menulis ini, air mata aku masih mengalir. terbayang bagaimana bidadari syurga itu menghulur tangan bila aku menghampiri mereka. bila tangan ini menyentuh jejari mereka, ia segera digengam erat. mata mereka bercahaya. senyuman manis yang ikhlas terpapar diwah suci mereka. subhanallah! sukar benar untuk mencari wajah sesuci itu.

nak aku meluangkan masa bersama setiap orang dari mereka.untuk kali ini aku cuma dapat bersama dengan kanak2 yang terbaring lesu. mereka tidak boleh berjalan. mereka hanya mampu menggerakkan tangan dan kaki, serta kepala dengan kadar yang terhad.

aku memohon, aku merayu sumbangan tuan/puan yang budiman. banyak cara bersedekah. berzakat juga boleh. niatkan zakat, Allah maha mendengar dan maha mengetahui. jika ingin menderma wang tunai, resit untuk pengecualian cukai LHDN diberikan. nak bagi barangan, dipersilakan. jika anda tinggal berhampiran, tetapi tiada wang ringgit dan barang untuk didermakan, cukup sekadar datang dan membelai mereka. aku cabar, just datang ambik masa 10 minit sahaja: pegang tangan mereka, belai rambut mereka, cium dahi mereka. insyallah ketenangan akan hadir dalam diri anda.

Gambar : aku dan anak2ku bersama salah seorang penghuni (berbaju oren). 
pihak rumah kebajikan ini sangat2 memerlukan sumbangan tuanpuan. jika tuanpuan tidak sanggup memberikan komitmen bulanan, one off donation juga tidak mengapa. jika tuanpuan sudah merasa kenikmatan bersedekah dan menderma, saya yakin tuanpuan akan ketagih. pahala bersedekah juga sangat besar. dan percayalah, Allah akan melipat gandakan rezeki orang2 yang bersedekah. 

sedikit promo. jika tuanpuan ada kelapangan pada hari cuti umum sempena hari pekerja pada 1 mei 2014 nanti, harap tuanpuan sudi untuk hadir ke charity bazaar yang rumah kebajikan ini anjurkan. pelbagai gerai akan dibuka oleh dermawan dan peniaga untuk tujuan kebajikan. anda boleh membeli kupon berharga RM10 satu booklet (RM2 x 5 helai) dan digunakan untuk membeli disitu. anda beli booklet, anda boleh gunakan untuk beli makanan atau barangan yang dijual. anda tak rugi apa2. anda beli rm10, makan anda boleh beli makanan harga rm10. bawalah kawan2 dan keluarga datang sama.


Acara : CHARITY BAZAAR 2014
Tempat : Rumah Kebajikan Kanak-kanak cacat klang (rujuk peta)
Masa : 10.00AM-3.00PM



ini alamat dan peta lokasi jika anda tidak biasa ke sana. kalau anda ke sana dan ternampak saya, tegur2lah. kita boleh jadi kawan. 


No comments: