Thursday, May 30, 2013

Dapur Lelaki : AisKrim Goreng

Assalamualaikum & Salam Sejahtera.

TERIMA KASIH Pn. Khadijah Firdaus (www.neskopi.com) kerana follow blog ni.

sekarang ni memang musim panas. bukan tengahari je panas, memalam pun panas. so, aku ada resepi untuk menyejukkan badan. tapi cam biasalah, resepi dapur lelaki cam aku ni, memang tahap sempoi mempoi je la. bagi dah tau tu, baguslah. bagi yang jantan cam aku, senang je kalau nak cuba. terutama bapa2 yang saje nak menunjukkan kehebatan dengan skill memasak yang hebat depan anak2.

resepi aku sempoi je, AISKRIM GORENG. aku mula2 kenal dan makan aiskrim goreng ni dah berzaman dahulu, masa muda belia lagi. first time aku makan aiskrim goreng ni kat pantai batu buruk terengganu. masa tu punya la jakun tengok penjual tu goreng aiskrim dan serve kita tanpa cair.

dah lama2 rupanya senang je nak buat. aku sebelum2 ni kalau nak makan atau anak2 nak makan, aku pergi je restoren area bukit tinggi klang, memang ada jual aiskrim goreng. macam2 perisa. cuma harganya memang la agak mahal, dalam RM3-5 satu. kalau makan sorang, oklah. ini aku sendiri makan 3 ketul, anak2 lagi....... memang senyum lebar je la tokey kedai.

oklah, ini antara bahan2 dan langkah2 utk buat aiskrim goreng stail dapur lelaki:-

1) Pergi beli dulu bahan2 untuk buat aiskrim goreng iaitu Roti keping dan aiskrim. bahan2 lain yang diperlukan ialah scop aiskrim atau sudu untuk ceduk aiskrim, pinggan atau alas untuk letak roti dan plastik makanan (plastic foil).


( Nota : aku suka tukar jenis aiskrim tertakluk kepada pilihan anak2. tapi hanya roti gardenia pilihan hati. tak semestinya roti plain, roti serat hi fibre pun boleh jugak.)


 2. Skopkan aiskrim dan letakkan atas roti. jangan banyak sangat. tengah2 je dah cukup. kalau nak sedap lagi, taburkan kacang tumbuk, kismis, hirisan badam dan sebagainya. aku suka rasa 'plain' je sebab anak aku suka cam tu.

3. Ambik satu lagi roti dan letakkan atas roti pertama yang diisi aiskrim. kemudian tekap dan tekan dengan cawan/gelas plastik dengan kuat sehingga bercerai jasad dan badannya. maksud aku, sampai putus dan berlubang ditengahnya.

4. Inilah hasil dari tekapan menggunakan cawan plastik. pastikan tiada aiskrim terkeluar agar memasaknya dapat hasil yang menarik.

5. Gunakan plastik makanan untuk bungkus roti aiskrim tadi.

6) Inilah hasil pembungkusan roti aiskrim. dah bungkus tu cepat2 letak dalam peti sejuk (bahagian beku).

(Nota: kalau dah kebulur sangat atau anak2 dah menangis meraung nak makan aiskrim goreng tu, tak payah la nak bungkus dengan plastik makanan tu, cukup sekadar goreng terus. even rasanya tak hebat sangat, itu lebih baik dari dengar anak2 meraung).


7) Simpan dalam peti dalam 3-4 jam, atau setahun, tengok yang masa anda suka. opss.... terlebih sudah!. tujuan letak dalam peti supaya aiskrim dalam roti tu membeku dan tak terlalu cair dan meleleh keluar dari roti. dalam sains, aiskrim bersifat pepejal dan akan menjadi cecair akibat proses pemejalwapan dan keluar sebagai air melalui partikel2 roti yang tidak tumpat (woi... apa kau merepek ni setan!).


8) Goreng sekejab je, sekadar bagi nampak roti menjadi kekuningan. roti dan aiskrim tukan dah masak dan boleh dimakan terus. fungsu goreng nak bagi roti jadi garing. taraa..... inilah hasilnya.

(Nota : kalau aku, memang cam giliah aku hidang dan makan. tapi kalau campurtangan wife aku dan anak jantan aku, macam2 dihiaskan. hirisan strawberri, hirisan pisang, tabur kacang dan pelbagai lagi. heh... tak kuasa mak, nyah!).

9. Aiskrim goreng ni sedap dimakan panas2. rasa diluar agak2 panas dan didalamnya sangat sejuk memberikan satu perasaan yang sukar digambarkan (belilah aiskrim goreng keluarga pakcik izman sekeluarga).


Nota Nasihat : 
kalau buat aiskrim roti ni memang akan ada banyak lebihan roti sebab kita cuma ambil roti yang ditengah2 je. aku memang tak suka membazir apatah lagi membuang lebihan roti dan kulit roti. kulit roti dan lebihan roti tu aku cicah dengan aiskrim yang aku cairkan atau pergi kedai mamak beli kuah hari RM2, cicah kuah je. memang sedap dan tidak membazir.



No comments: