Tuesday, October 12, 2010

Kalau malas buleh jadi cikgu?

aku masih dalam mood bercerita tentang anak-anak. seperti ibubapa normal yang lain, aku nak anak2 aku semuanya berjaya. berjaya dalam pelajaran, berjaya dalam agama,berjaya di dunia, dan berjaya di akhirat.

namun, dalam masa membesarkan dan mendidik anak2, macam2 kerenah mereka dapat dilihat. ada yang memang mengikut kata dan tidak banyak kerenah. ada yang dari kecik hingga besar memang jenis menyusahkan ibubapa. ada yang kecik perangai alim, besar perangai macam setan. ada kecik2 peangai macam abu lahab, tapi bila besar jadi ustaz. heh... susah nak ramal apa mereka nak jadi nanti. cara terbaik ialah sekadar memberi mereka secukupnya peluang untuk hidup, belajar dan berdikari.

aku ada kawan yang cukup menyampah dengan perangai anak sendiri. macam2 sumpah seranah dilemparkan kepada anaknya itu, even didepan kami sahabat2nya. ye, aku akui anaknya itu teramatlah nakal, tapi mereka masih budak. masih dalam proses pembelajaran.

anak2 aku juga kadang2 agak nakal. pernah masa disuruh belajar, mereka melawan. kalau ummi dia suruh la, ngan aku? melawan la kalau berani. err... aku bukan jenis dera anak, tapi mengajar anak. aku bukan ayah yang jahat, tapi agak garang. garang bertempat la.

ummi : luqman, jangan tengok kartun je. pergi baca buku.
luqman : asyik baca buku je. bosanlah.
ummi : abis tu malas baca buku, nak jadi apa besar nanti?
luqman : jadi cikgu la...

heh... malas baca buku buleh jadi cikgu? agak2 kalau anak aku rajin baca buku dia buleh jadi apa agaknya? entahlah, apa dalam fikiran anak2 yang sedang membesar bila disuruh membaca. biarlah, sutu hari mereka juga akan memiliki keluarga dan anak sendiri, mereka juga akan mengalami pengalaman serupa.
berkurangan dan orang cam kami cepat di
berbalik tentang cerita anak nakal ini, aku nak berkongsi suatu cerita benar.

begini kisahnya........

kawan aku, aku namakan dia mr mak. seorang manager berbangsa cina. dah tua dah. rambutpun dah putih semuanya. masih bekerja even dah melepasi usia pencen, bukan untuk gaji, tapi sekadar untuk menghabiskan masa tua.

biasanya bila time minum, dia akan joint group2 executive muda cam aku. biasalah, kebanyakkan kami dah berkahwin, biasalah... stok orang2 lelaki baik dah kurang sangat. kalau adapun dah jadi suami orang. err... apa ko nak cerita ni setan! opss...

biasalah ayah2 yang baik bila bersembang. kami bercerita tentang usaha kami mendidik anak2. ada yang dengan cara kasar, dan ada dengan cara langsung serah bulat2 pada cikgu. ada yang cakap anak terlalu baik dan ada cakap anak2 terlalu degil. mr. mak hanya senyum, biasalah orang tua. dah lebih awal makan gula dan garam dari kami. dan dah lebih awal kena kencing manis dan darah tinggi dari kami. heh!...

tiba2 mr mak menyampuk. dia bercerita kisah dia membesarkan anak2nya, dan tak terkecuali anak yang sangat nakal. beginilah cerita dia setalah aku alihbahasakan.

"saye punye anak sangat jahat (nakal?). dari kecik sudah pandai pukul orang. bile dia sekolah rendah, cikgu disiplin dan cikgu besar selalu mau jumpe sama saya. lagi cakap, saye punya anak selalu pukul kawan2 di sekolah. masa sekolah menengah, lagi jahat. campur kawan2 sama geng, pukul orang. selalu cikgu dan pengetua panggil sekolah suruh jaga saya punya anak.

pelajaran dia teruk, hari2 sekolah gaduh. dia pandai sukan memanah. dapat wakil sekolah dan negeri. masa selection, dapat... tapi dia sudah gaduh dia punya coach. kemudian lari dari kem sukan. susah la dia.

lepas spm, result kurang bagus. saya kasi dia masuk kolej. belajar engineering, 6 bulan belajar sudah cabut. tak minat. masuk dia lain kolej, ambik electrical, sama jugak. satu tahun setengah cabut. dia tak suka. saya suruh dia pilih sendiri apa dia mau jadi. dia ambik medical. saya ingat dia lagi mau cabut. dia terus studi dekat itu kolej, kemudian sambung pegi oversea, ambik medic jugak. sekarang jadi doktor. "

moral of the story :-
1) jangan sumpah seranah anak, bagi mereka peluang belajar mengikut minat mereka.
2) jangan marah anak even kita malu dimarahi guru disiplin dan pengetua akibat kenakalan anak2 (balik rumah baru libas anak dengan rotan. ha.ha.ha... opss!)
3) masa rehat minum pagi dan minum petang jangan rajin buat kerja, campur sikit dengan masyarakat.
4) kalau anak suka bergaduh disekolah, masukkan dia ke kelas silatke, taekwondoke. bia dia tak kalah bila bergaduh (ha.3x... apa punya nasihat da..)

2 comments:

arsaili said...

salam..itu la ragam budak...dengan nephews dua orang ni pun asyik bergaduh...makin besar makin cerdik...ada jer jawaban dia orang..kekadang tak tercapai dek akal...ini la masa dia orang belajar dengan cepat sekali dengan melihat, mendengar dan merasa

izman said...

arsaili,
betul tu bro. budak2 sekarang ni dah makin cerdik dan tak capai dek akal kita melayannya. yg penting jjust layan baik2 dan berhemah.