Saturday, April 30, 2016

Nostalgia : Lanchang Kuning

Lanchang kuning.
Saya cepat-cepat masuk rumah dan menikmati lagu 'lanchang kuning' nyanyian peserta pop star. Kerja berkebun boleh tangguh.
Lagu ini adalah lagu jiwa saya. Saya ingat saya didodoi dengan lagu ini sejak kecil oleh papa saya. Apabila saya sendiri mempunyai anak, lagu itu menjadi asbab anak saya berhenti menangis atau lena beradunya.
Saya ujinya berkali-kali. Saya nyanyikan lagu can malican, cok cok kendung, suriram, jingkling nona, winds of change, rojaa (nota : bahasa tamil untuk mawar), isabella, disana menanti disini menunggu, dan pelbagai lagu koleksi rock kapak, semua tidak menjadi.
Apabila lagu lanchang kuning, belum habis chorus, anak saya sudah lena diulit mimpi indah. Seronoknya.
Tapi tidaklah seronok sangat, malah ia menjadi melapetaka apabila kami bercuti atau pulang ke kampung. Anak pertama saya itu menagih lagunya sebelum tidur. Maka menyanyilah saya, dan tidurlah putera hati saya itu.
"Tak pernah-pernah ada hujan ribut kat sini, semalam jadi".
"Lirik dah betul, tapi suara tu tak kena tempo la".
"Tak mengigau ke anak tu dengar kau menyanyi tu?".
Itu antara suara-suara sumbang yang akan saya dengar. Namun saya sekadar pekakkan telinga. Mereka bukan orang pauh janggi untuk memahami sukarnya saya menidurkan anak.
Ya, saya telinga nipis dan terkesan dengan bahasa sinis mereka. Lagu lanchang kuning untuk anak pertama sahaja. Kedua, ketiga, keempat atau ada kelima selepas ini, tiada lagi lagu itu. Saya biarkan Umminya yang dodoi, berselawat. Ia lebih baik.
Sama ada anak saya itu akan mendodoi anaknya nanti dengan lagu lanchang kuning atau lagu titanic, tiadalah kuasa saya menentukannya. Huhu.

No comments: