Sunday, June 14, 2015

Kacang Tak Lupa Kulit.

Kacang tak lupa kulit.
Biarpun isteri berpuasa, dia tak pernah lupa menyediakan juadah untuk mengekalkan kegebuan perut suami.
Kacang kuda rebus.
Sambil makan bersama anak-anak, aku teringat seorang sahabat baikku masa belajar dahulu.
Ayahnya berniaga kacang kuda rebus di pekan sari damak dengan motorsikal roda tiga. Biarpun dia hidup susah dan ramai anak, dia seorang yang amanah dan suka bersedekah.
Biarpun hidup serba kekurangan, anaknya yang sekelas denganku tidak patah semangat dan menjadi graduan universiti.
Kami terputus hubungan namun aku tahu perkembangannya melalui anak-adiknya yang agak rapat denganku.
Aku ingin berhubung semula dengannya dan mengutus 'friend request'. Dah bertahun tetapi tidak di'accept'. Pm dan whatsapp dengan memperkenalkan nama penuh dan alamat rumah juga dipandang sepi.
Aku memujuk hati, barangkali dia malu untuk bersahabat dengan aku yang belum berjaya sepertinya.
Tak mengapa, aku yakin suatu hari kami akan berkawan jua. Aku tahu dia bukan Kacang lupakan kulit (kacang kuda memang ta ada kulit).



Petikan facebook peribadi Izman Pauzi

No comments: