Sunday, June 19, 2011

Tauhu Bakar Port Klang

dah lama aku tak update pasal makan2. bukan tak pergi makan, tapi banyak pergi tempat yang sama, so malas nak cerita pasal benda sama banyak kali.

kali ni aku nak cerita pasal kudapan. asyik2 makan berat je, ini kita makan ringan2 je. kita makan tauhu bakar. bercakap pasal tauhu bakar, kalau area port klang ni agak famous amos jugak, tapi majoritinya tauhu bakar cina la. bersepah kat pasar malam. tapi untuk mencari tauhu bakar halal memang payah la.

tapi aku dapat tau pasal tauhu bakar halal ni dari kawan aku si saiful nizam. biasanya dia bab2 makan ni dia ketinggalan keretapi sikit, buat pertama kalinya dia berjaya merekomenkan satu makanan ringan yang aku rasa sangat best.

kat mana?

area bandar port klang (err... bandar ke pekan?). ia dijual oelah abang lori bergerak yang ada setiap senin sampai khamis. ala jalan apa aku tak pasti la, tapi area public bank port klang. brader ni memang sempoi, dia menggunakan lori pusat zakat selangor. alhamdulillah, nampak la jugak duit zakat yang berjuta2 tu digunakan untuk membangunkan ekonomi umat Islam.

aku tak le selalu sangat makan tauhu bakar yang aku gelar sebagai tauhu busuk ni. kadang2 seminggu sekali, dan kadang2 3 kali seminggu. ikut mood la. kalau aku ada urusan, selalulah aku beli. kalau aku beli, kena tanya2 jugak bebudak opis. kalau aku beli untuk aku sorang, menyumpah jugak budak2 opis. taulah, bau dia memang tak boleh sorok. even ada kerusi meja disediakan kalau nak makan disana, tapi tak syiok la.

harga? kalau setakat tauhu bakar dengan kuah rojak dengan kacang tumbuk dengan kangkung celur, harga dia rm3.00 satu polisterine. kalau tambah sotong kurita, harga dia rm3.50. inilah rupa tauhu busuk yang selalu aku makan



selain tauhu tu ada macam2 lagi dijual termasuk air bancuh, rojak buah, goreng pisang dan keropok. tapi hot selling dia memang tauhu bakar dan rojak dia. keistimewaan brader tauhu busuk ni ialah kesedapan kuah rojaknya. memang dibuat sendiri. dalam sehari memang berpuluh kilo yang terjual kuah rojaknya. memang ada dijual kuah rojak sahaja jika berminat. aku pun bernah beli kuah rojak sahaja. kalau teringin makan tauhu busuk dirumah, aku beli tauhu kering dan bakar sendiri. tapi ia tak sesedap yang beli dikedai dia.

oh ya, kalau korang pergi beli kat situ jangan la pulak kata nak tauhu busuk, kang kena bakar sekali kang. tauhu busuk tu gelaran aku pada tauhu bakar tu sebab bau dia busuk. tapi bila dicampur kuah rojak, busuk dah ilang. sedap je ada.

5 comments:

insan marhaen said...

So far belum pernah jumpa la kat tempat AH nih!

Anonymous said...

belum pernah cuba
pernah tgk kat pasar malam johor dulu

marinahunny said...

sedapnya tauhu bakar.. baru sekali makan seumur hidup...

Syah Shah said...

senin sampai khamis sensiang aje ke atau malam? Kalau ada time malam, malam ni jugak aku heret laki aku pegi carik... hahahahah :P :P

suriani said...

hui yo.. tiba2 je meleleh ayaq liuq akuu... lamanya tak makan itu tahubakerrrr!