Friday, June 17, 2011

Kalau Guru Kencing Berdiri

aku dan keluarga baru selesai menonton rancangan maharaja lawak. emmm... entahlah, banyak idea peserta kebanyakkannya dah agak basi. dah kehabisan idea gamaknya. selalunya aku ternanti2 jozan, sepah dan jambu. nabil? tak konsisten. r2? even aku duduk area pandamaran, aku tak berapa nak sokong r2. kadang2 idea mereka bagus, tapi gandingan adik dan abang tu tak serasi. abangnya memang best, tapi si adik agak hambar dan membosankan. dan mereka terkeluar minggu ini. jambu, even minggu ni memang tak best langsung, mereka selamat dari tersingkir selepas diselamatkan oleh pemberian immuniti oleh juri2.

bercakap pasal meniru idea, atau terikut2 gaya orang, itulah idea kebanyakan peserta. sepah misalnya meniru gaya pasangan ustaz/ustazah dalam semanis kurma. menarik!

dalam hidup, itulah kisahnya. kita tak dapat lari dari meniru. tiru perangai orang yang lebih tua. meniru idola kita. meniru binatang pun ada, tu yang ada bapa rogol anak sendiri tu. binatang punya orang!

dalam bahasa melayu, perbuatan meniru ini aku suka menggelarnya sebagai "guru kencing berdiri, murid kencing berlari". guru tu bukanlah bermakna guru di sekolah sahaja, ia boleh jadi sesiapa yang dijadikan idola, atau orang yang memulakan sesuatu tabiat. murid pula adalah orang yang menirunya. yang menjadi kutukan ialah apabila murid2 pula terlalu berlebihan dalam meniru aksi si guru.

tapi salahlah kalau guru kencing berdiri? biasalah lelaki kalau kencing berdiri. kalau pompuan kencing berdiri tu lainlah. itu bukan sahaja kurang ajar, itu kurang asam punya orang.

akupun sering menjadikan bos aku sebagai idola even dia kencing berdiri. sepanjang aku kerja di 4 buah syarikat, 3 dari tokey aku tu aku biasa tengok mereka kencing berdiri. sorang je aku tak pernah tengok kencing berdiri, oppssss... dia kencing pun aku tak pernah tengok. dia tak kencing? bukan... dia pompuan. dia kencing tandas perempuan. tak kan aku nak masuk tandas perempuan kot. I lelaki tulen bang!

kencing berdiri tu terlalu biasa buat lelaki. even bagi bos2 mana2 syarikat. pernah ada bos besar kilang aku kerja tu, masa aku tengah kencing berdiri, dia masuk dan berdiri kencing sebelah aku. lagi dahsyat, siap berborak2 lagi dengan aku. tapi biasanya aku lebih suka kencing dalam tandas tertutup, tak seronoklah masa mendapat feel kencing ada orang ganggu. nanti kencing tak lawas.

pada aku, kita tak boleh menghukum seseorang atas satu perbuatannya sahaja. banyak faktor lain. kalau sorang je polis makan rasuah, bukan bermakna semua polis akan makan rasuah. kalau ada 2 orang saksi mati jatuh dari bangunan sprm, tidak bermakna semua orang saksi ke bangunan sprm akan terjatuh juga.





aku rasa entry aku ni macam pelik dan tergantung je ceritanya. entahlah....

2 comments:

insan marhaen said...

Sebab itu kita perlu selalu melihat 'cermin' yang tidak pernah menipu tentang bagaimana rupa kita.

Jangan hanya nampak dan ketawa pada orang lain yang 'kencing berlari' sedangkan sebenarnya kitalah guru yang 'kencing berdiri'..

ku-cit said...

starting citer lain...

ending citer lain..ehehe